تبلیغات
پیام نسیم
پیام نسیم
حضرت حافظ: قرار و خواب ز حافظ طمع مدار ای دوست / قرار چیست صبوری کدام و خواب کجا 
قالب وبلاگ
صفحات جانبی
به نام خدا
سلام به همکاران عزیزم در متوسطه اول و دوم و دانش آموزان عزیز پایه دهم با آرزوی موفقیت برای همه این عزیزان
بالأخره نسخه نهایی عربی دهم شامل دو کتاب «عربی زبان قرآن» برای رشته های علوم تجربی ، ریاضی فیزیک ، فنی و حرفه ای و کار دانش و نیز کتاب مخصوص رشته انسانی منتشر شد.
لینک های دانلود در این پست قرار داده می شود.
اما یک نگرانی برای سال دهمی ها از طرف مؤلفین ، ما دبیران و نیز دانش آموزان و اولیاء آنها وجود داشت و دارد که در متوسطه دوم باز تدریس برگردد به همان شکل و سیاق سابق که برای رفع این نگرانی راهکارهایی اندیشیده شده است که عرض خواهم کرد.
ادامه مطلب یا همین جا را کلیک کنید.
1- در مقدمه کتاب به طور مفصل نکات لازم و آن چه در متوسطه اول خوانده اند و روش تدریس آن مطالب و نیز آن چه که یک دبیر برای تدریس کتاب دهم لازم دارد و شیوه های آموزشی آن به طور مفصل آورده شده است و تأکید شده است که این نکات به منزله بخشنامه رسمی است. این نکات در این پست به طور کامل آورده می شود.
2- برگزاری دوره های ضمن خدمت برای دبیران که امیدواریم دبیران عزیز متوسطه دوم با شرکت فعال در این دوره ها و به کار بستن توصیه های اساتید راه تدریس در متوسطه اول را پیگیری کنند و شیرینی سه ساله عربی در متوسطه اول را در کام خود و دانش آموزان ، زنده نگه دارند و پیشاپیش برای مدرسین این دوره ها و همه همکاران عزیزم در متوسطه دوم آرزوی بهروزی و موفقیت دارم و مطمئنم با اشراف علمی این عزیزان و استفاده از تجربیات حاصل شده در دوره قبل ، موفقیتشان دو چندان خواهد بود
اما مقدمه کتاب که بی کم و کاست و با حفظ امانت در اینجا آورده می شود:
مهم ترین تأکیدات دربارۀ شیوۀ تدریس و ارزشیابی كتاب:
(رعایت این تأکیدات در کنکور و مسابقات علمی، امتحان نوبت اوّل و دوم و کتاب های کمک آموزشی الزامی است. این نوشته به منزلۀ بخشنامۀ رسمی است.)
1- کتاب عربی پایۀ دهم در هشت درس تنظیم شده است. هر درس را می توان در سه جلسۀ آموزشی تدریس کرد. این مقدار زمان در مجموع برای تدریس کلّ کتاب در طول سال کفایت می کند.
2- دانش آموز پایۀ دهم تاکنون با این ساختارها آشنا شده است: 
فعل های ماضی، مضارع، امر، نهی، نفی، مستقبل، معادل ماضی استمراری، ترکیب اضافی و وصفی برای ترجمۀ صفت مؤخّر در ترکیب هایی مانند «أَخوکُنَّ الصَّغیرُ» ، وزن و ریشۀ کلمات، اسم اشاره، کلمات پرسشی، و ساعت خوانی.
هدف از آموزش ترکیب وصفی و اضافی در عربی پایۀ نهم این است که دانش آموز بتواند ترکیب هایی مانند « أَخی الْعَزیز» را داخل جمله (نه بیرون از جمله) ترجمه کند.
در بخش وزن و حروف اصلی نیز با چند وزن معروف آشنا شده است.
در ساعت خوانی فقط ساعت کامل، ربع و نیم آموزش داده شده؛ مثلاً «چهار و بیست و پنج دقیقه» آموزش داده نشده است.
3- درس اوّل دورۀ آموخته های پیشین است و در هفت درس دیگر نیز این مرور انجام شده است.
4- در درس دوم عددها آموزش داده می شود. در دورۀ اوّل متوسطه عددهای اصلی و ترتیبی تا دوازده آموزش داده شده است. در این کتاب عددهای اصلی از یک تا صد و عددهای ترتیبی از یکم تا بیستم آموزش داده خواهد شد. مباحث مطابقت عدد و معدود و ویژگی های معدود جزء اهداف آموزشی کتاب نیست. 
5- دانش آموزان در دورۀ اوّل متوسّطه با فعل های مجرّد و مزید در کتاب درسی آشنا شده اند و در تمرینات فقط با صرف فعل های ثلاثی مجرّد صحیح و سالم رو به رو شده اند؛ امّا فعل های مزید، مهموز، مضاعف و معتل نیز در کتاب به کار رفته است؛ مانند آمَنَ، اِبتَسَمَ، أَتَی، أَجابَ، أَحَبَّ، اِحتَرَقَ، اِشتَرَی، أَصابَ، أَعطَی، تَخَرَّجَ، حاوَلَ، حَذَّرَ، زادَ و ... هدف آموزشیِ درس سوم و چهارم این است که با استفاده از آموخته های سه سال اوّل با فعل هایی آشنا شوند که «ماضی سوم شخص مفرد» آنها بیش از سه حرف است. ذکر اصطلاحات ثلاثی مجرّد و مزید و تشخیص ثلاثی مجرّد و مزید و ذکر نوع باب و صیغۀ فعل از اهداف آموزشی نیست. فعل های معتلّ، مهموز، مضاعف و هر گونه فعلی که تغییرات پیچیدۀ صرفی دارد از اهداف کتاب نیست؛ مثلاً در کتاب فعل «اِستَفادَ» به کار رفته و فعل استفعل نیز آموزش داده شده است؛ از فعل اِستَفِدْ سؤال طرح نمی شود؛ ولی اگر معنای اِستَفادَتْ را در جمله بخواهیم، اشکالی ندارد؛ چون تغییراتی در مقایسه با اِستفَادَ ندارد. در بخش واژه نامه در انتهای کتاب مضارع و مصدر فعل های ماضی ثلاثی مزید نوشته شده است تا دانش آموز کم کم این فعل ها را بشناسد؛ امّا مصدر فعل هایی مانند دَلَّ، سارَ، رَجا، رَضِیَ و ... چون قیاسی نیستند، نیامده اند.
6- در درس پنجم جملۀ اسمیّه و فعلیّه تدریس می شود. هدف شناخت اجزای جمله یعنی فعل، فاعل، مفعولٌ به، مبتدا و خبر است؛ امّا قرار دادن اِعراب کلمات هدف نیست. کتاب کاملاً حرکت گذاری شده است تا دانش آموز با خواندن متون و عبارات ذوق پیدا کند و به تدریج با اِعراب کلمات آشنا شود.
7- در درس ششم فعل مجهول تدریس می شود. هدف این است که دانش آموز جمله های دارای فعل مجهول را درست معنا کند؛ تبدیل جملۀ دارای فعل معلوم به مجهول و برعکس هدف نیست.
8- در درس هفتم معانی حروف جر آموزش داده می شود. دانش آموز باید بتواند حروف جر و جار و مجرور را در جمله ، درست تشخیص داده و ترجمه کند.
9- در درس هشتم مهم ترین وزن های اسم های مشتق تدریس می شود. فقط شناخت نوع آنها و دانستن معنایشان مطلوب است. تشخیص جامد از مشتق و ساختن اسم مشتق از فعل ارائه شده هدف کتاب نیست.
10- نیازی به ارائۀ جزوۀ مکمّل قواعد به دانش آموز نیست. هرچه لازم بوده در کتاب آمده است یا در سال های بعد خواهد آمد.
11- پژوهش های هر درس، نمایش، سرود، ترجمۀ تصویری و داستان نویسی، کار عملی در درس عربی محسوب می شود.
12- تحلیل صرفی و اِعراب، تعریب، تشکیل و اِعراب گذاری از اهداف کتاب درسی نیست.
13- آموزش فعل و ضمیر در کتاب های متوسّطۀ اوّل بومی سازی شده و بر اساس من، تو، او، ما ، شما، ایشان است. سبک پیشین این گونه بود: «هوَ، هُما، هُم، هیَ، هُما، هُنَّ، أنتَ، أنتُما، أنتُم، أنتِ، أنتُما، أنتُنَّ، أنا، نَحنُ»
شیوۀ نوین در تدریس آزمایشی کاملاً موفّق بود و دانش آموزان درس را بهتر آموختند.
14- تبدیل «مذکّر به مؤنّث» یا «جمع به غیر جمع» یا «مخاطب به غیر مخاطب» و موارد مشابه از اهداف کتاب نیست.
15- معنای کلمات در امتحان در جمله خواسته می شود.
16- در بخش أنوار القرآن فقط معنای کلماتی مدّ نظر است که به شکل «زیرخط دار» ، «جای خالی» یا «دو گزینه ای» طرّاحی شده است. به عبارت دیگر معنای سایر کلمات، هدف نیست. ضمناً این بخش برای کار در منزل است و دبیر فقط در صورت داشتن وقت می تواند در کلاس کار کند؛ اما در هر حال در امتحان از آن سؤال طرح می شود.
17- روخوانی های دانش آموز و فعّالیّت های او در بخش مکالمه در طول سال نمرۀ شفاهی دانش آموز را تشکیل می دهد.
18- در کتاب جای کافی برای نوشتن ترجمه و حلّ تمرین در نظر گرفته شده است تا به دفتر تمرین نیازی نباشد.
19- از طریق وبگاه دفتر تألیف می توان با نحوۀ تهیۀ کتاب معلم، نرم افزار بر فراز آسمان، بارم بندی و نمونه سؤال استاندارد آشنا شد. همچنین در شبکه ملی مدارس (رشد) اطلاعات سودمند بسیاری را می توان به دست آورد.
20- از همکاران ارجمند درخواست داریم تا با رویکرد دفتر تألیف همگام شوند؛ زیرا دانش آموزان با این شیوه از دورۀ اوّل متوسطه به دورۀ دوم متوسطه آمده اند.

ان شاءالله امیدوارم که در طول سال تحصیلی بتوانیم با دانش آموزان عزیز و دبیران گرامی که بسیاری از آنها استاد امثال بنده هستند همراه باشیم و تجربیات تدریس این سه ساله را تقدیم کنیم.


                   
لینک های دانلود
لینک دانلود کتاب عربی دهم زبان قرآن (رشته تجربی و ریاضی و فنی ...)



لینک دانلود کتاب عربی دهم رشته انسانی




   

برای دریافت کلیپ های آموزشی جدید و مباحث درسی ،  حتما وارد کانال پیام نسیم شوید. برای داشتن برنامه تلگرام حتما نیاز به گوشی پیشرفته نیست می توانید تلگرام را بر روی لپ تاپ یا کامپیوترتان هم نصب کنید.

آدرس کانال تلگرام پیام نسیم
https://telegram.me/payamenasim
http://barato.ir/wp-content/uploads/Telegram-0.png?9def89
اگر بر روی لپ تاپ یا کامپیوترتان ، تلگرام را نصب کرده اید برای ورود به کانال پیام نسیم بر روی تصویر بالا کلیک کنید.




طبقه بندی: عربی دهم زبان قرآن،
برچسب ها: عربی زبان قرآن دهم، عربی انسانی دهم، دانلود عربی دهم،
[ جمعه 25 تیر 1395 ] [ 07:27 ق.ظ ] [ حجت الله عباسی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

هدف ازایجاد این وبلاگ تعامل باهمکاران محترم درتدریس درس عربی ودینی راهنمایی ونیزکندوکاوی درموسیقی وادبیات فاخراست.نام وبلاگ به خودی خودگویای هدف اخیراست.ضمنابرای حفظ دوستی ها قرارداریم واردبحث سیاست نشویم.اكثراوقات باید باوبلاگ باشم ولازم میدونم ازخانم مهربانم كه مشكلات راباصبوری تحمل میكنه تشكركنم.یاحق
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

کتاب کار پیام آسمان نهم

دریافت کد ابزار آنلاین