تبلیغات
پیام نسیم - آلبوم شب،سکوت،کویر

به نام خالق هنروقلم

بانگ گردش‌های چرخ است اینكه خلق/می‌سرایندش به طنبور و به حلق
ناله‌ی سرنا و تهدید دهل/چیزكی ماند بدان ناقور كل

مؤمنان گویند که آثاربهشت/نغزگردانیدهرآواززشت

ما همه اجزای آدم بوده‌ایم/از بهشت این لحن‌ها بشنوده‌ایم

گرچه برماریخت آب وگل شکی/یادمان آمد ازآنهاچیزکی

خواندن این پست رابه همه دوستان مخصوصا مشهدی های عزیز توصیه می کنم وحتمادرباره موسیقی خراسان برای مابنویسند.وشنیدن این البوم که به قضاوت همه دوستداران حرفه ای وغیرحرفه ای موسیقی بسیارزیباست رابه همه دوستان توصیه می کنم.

بازبارون رحمت الهی بارید وباز طبق برنامه سالیان قبل دل هوای شب سکوت کویر استاد را کرد.

برای دانلود چند قطعه ازاین آلبوم به پایان مطلب بروید.

برای دیدن ادامه بحث،ادامه مطلب راکلیک کنید.

مدتی پیش شب درجاده درحال رانندگی بودم که سی دی داخل پخش ماشین به شب سکوت کویررسید.چندتا تراک که عبور کرد درخیال بودم که احساس کردم دارم پرواز می کنم ناخودآگاه فکرم رفت سراع آهنگ «طرقه» وقتی نگاه کردم دیدم درسته رسیدم به آنگ طرقه واونجابود که دقیقا فهمیدم که چرااین آهنگ به این نام نامیده شده.بله دقیقا حس پرواز وعروج داشت.تصمیم گرفتم که به محض رسیدن به خونه شروع به نوشتن یه پست درباره این آلبوم بکنم اما بایدبارون بیاد تاحسش کامل بشه...

برای دانلود قطعه سه تارنوازی طرقه اینجاراکلیک کنید.

چنان که در افسانه های قدیمی خراسان آمده است،«طرقه» نام پرنده کوچکی است که قصدپروازورسیدن به خورشیدراداشت وبرای این کار بایدهزاراسم خدارا ازبر می کردتاازسوختن درگرمای خورشیددرامان بماند.بنابراین تمام اسم هاراازبرکرد ودر حال بالارفتن ذکرمی کرده ولی درنزدیکی خورشید،اسم هزارم را فراموش کرده ومی سوزد.

شب، سکوت، کویر، نام آلبوم موسیقی سنتی ایرانی در آواز دشتی است با صدای محمدرضا شجریان و توسط کیهان کلهر آهنگ‌سازی و تنظیم شده‌است که در سال ۱۳۷۳ ضبط موسیقی، در سال ۱۳۷۶، ضبط آواز و تدوین؛ و در سال ۱۳۷۷ انتشار آن صورت گرفت. بیشتر ترانه‌های این آلبوم بر اساس موسیقی مقامی شمال خراسان می‌باشد.

خراسان راهمانگونه که بایدزادگاه شعرحماسی ایران زمین ازفردوسی بزرگ تاجناب اخوان ثالت دانست به همان صورت بایدآن رادرکنارکردستان یکی ازمناطقی برشمرد که به حق خاستگاه وزادگاه موسیقی ایران هستند واین به معنی نفی دیگرمناطق ونواحی ایران بزرگ نیست.

استاد شجریان که خود ازدیارخراسان می باشند بااستادی تمام آثارموسیقی مقامی خراسان راکه ازساخته های هنرمندبزرگ ایران جناب کیهان کلهر می باشد را دراین آلبوم اجرانموده است.

   شبی بایکی ازدوستان که ارتباط چندانی باموسیقی اصیل ومقامی ایران نداشت درباره موسیقی وشخص استادصحبت می کردیم.ایشان این طور می گفت که «شجریان هم زیادکلاس میذاره وآن چنان مهارتی هم نداره...» به صورت اتفاقی قطعه «بارون» ازهمین آلبوم درحال پخش بود تمام که شد گفت میشه تکرارش کنی؟بعدازاین که مجددا گوش کرد گفت: «انصافا اگه کلاس هم بذاره حق داره چون من که تاحالا اثری به این زیبایی نشنیده بودم» والبته رفت تو کار موسیقی ایران و...

روی الف:

1- سکوت شب

2- کویر

3- ساز و آواز        (دوبیتی های باباطاهر)

4- شب کویر

5- درنا                  قوشمه خراسانی  استاد علی آبچوری

6- ساز و آواز        آواز بر اساس قطعه درنا

7- بارون               (شعر از محمد علی معلم) (بر اساس آوای محلی شمال خراسان)

روی ب:

8- دوتار                استاد حاجی قربان

9- طرقه              (چهار مضراب سه تار)

10- ساز و آواز     (غزل ازعطار)

11- شرنگ          (چهار مضراب سازها)

12- ای عاشقان  (غزل از امیرهوشنگ ابتهاج ه.ا.سایه)

متاسفانه تمامی نوازندگان محلی این اثر به دیارباقی شتافته اند.جناب حاج قربان پس از «شب سکوت کویر» بارها ازسوی کشورهای اروپایی و... دعوت گردید ودراین کشورها به اجرای دوتارنوازی پرداخت.برای شناخت بیشتراز زیبایی دوتارنوازی ایشان، قطعه بی کلام دوتارنوازی را که متعلق به همین آلبوم هست را درزیراین بخش قرارمی دهم.فکرکنم همین امروز بیش ازبیست بارشنیدم وهربار لذتی داشت بیش ازقبل.فیلمی هم اززندگی ایشان به صورت مستند برروی اینترنت موجوداست که خود راوی آن می باشند وفکرکنم توسط یکی ازشبکه های خارجی تهیه شده باشد. اگرموفق شدید آن راهم ببینید وازدوتارنوازیشان لذت ببرید.

دانلود دوتارنوازی مرحوم حاج قربان سلیمانی

هنرمند دیگراین اثر،جناب علی آبچوری(آبشوری) می باشد.این نوازنده قوشمه اهل استان خراسان شمالی، بر اثر ابتلا به بیماری هپاتیت B در سال 1389درسن 79 سالگی به دیار باقی شتافت.
مجموعه فعالیت هایی را که این نوازنده در زمینه قوشمه انجام داد، سبب بهتر شناخته شدن این ساز خطه موسیقی خراسانی و موسیقی نواحی ایران شد. وی از شرکت کنندگان در جشنواره جهانی نی نوازان و همچنین ادوار پیشین جشنوار موسیقی فجر نیزبوده است.

مرحوم حسین ببی و علی آبچوری دریک مراسم محلی

قوشمه, ساز محلی مردم شمال خراسان

قوشمه كه در شمال خراسان گاهی آنرا (( قوسمه )) هم می گویند از دو نی به طول 20 سانتیمتر كه در كنار هم چسبیده اند تشكیل شده. البته کوردهای خراسان بالاخص نی نوازان حرفه ای در روستاها و در بین عشایر بجای آلت چوبی نی از استخوان قلم پاهای پرندهء شاهین استفاده می کنند. درمیان كردها این ساز را از استخوان بال نوعی عقاب می سازند. شامل دو قطعه استخوان توخالی، هریك به طول پانزده الی بیست سانتیمتر كه كنارهم قرار می گیرد و بطور دقیق و ماهرانه توسط مفتول های نازك به هم پیچ می‌شوند. واژه قوشمه در واقع به معنای دوتایی و جفتی است كه اشاره به همین دو استخوان موازی هم دارد.

برای دانلودتراک4(شب کویر)اینجاراکلیک کنید.

برای دانلود تصنیف ای عاشقان، اینجاراکلیک کنید.

برای دانلودآوازوتصنیف بارون،اینجاراکلیک کنید.

 دانلود کامل یک آلبوم کاری ناپسند است.پس برای خرید این آلبوم که حتماازخریدآن پشیمان نخواهیدشد،اینجاراکلیک کنید.

ساز و آواز(اشعارباباطاهر)(برگرفته ازکتاب «هَزارگلخانه آوازایران»)


تو که نازنده بالا دلربایی/تو که بی سرمه چشمون سرمه سایی

                                    دشتی بیرجندی

تو که مشکین دو گیسو در قفایی/به مو گویی که سرگردان چرایی

                                    دشتی بیرجندی

بمیرم تا تو چشم تر نبینی/شرار آه پر آذر نبینی

                                    دشتی بیرجندی

چنان از آتش عشقت بسوزم/که از مو رنگ خاکستر نبینی

                                    دشتی بیرجندی

دلم دردی که دارد با که گوید/گنه خود کرده تاوان از که جوید

                                    دشتی بیرجندی

دریغا نیست همدردی موافق/که بر بخت بدم خوش خوش بموید

                                    دشتی بیرجندی

گل وصلت فراموشم نگردد/وگر خوار از سر گورم بروید

                                    دشتی بیرجندی

سیه بختم که بختم واژگون بی/سیه روزم که روزم تیره ­گون بی

                                    دشتی بیرجندی

شدم محنت کش کوی محبت/ز دست دل که یا رب غرق خون بی

                                    دشتی بیرجندی

زعشقت سوختم ای جان کجایی؟/بماندم بی سر و سامان کجایی؟

                                    در آمد شور محلی

نه جان و نه غیر از جان چه چیزی/نه در جان نه برون از جان کجایی؟

                                    درآمد شور محلی

سازوآواز(کلام عطار) (برگرفته ازکتاب «هَزارگلخانه آوازایران»)

لعل تو داغی نهاد بر دل بریان من/زلف تو درهم شکست توبه و پیمان من

                                    شور محلی

2، 6 بی تو دل و جان من، سیر شد از جان و دل/جان و دل من تویی، ای دل و ای جان من

                                    شور محلی

4 هر در عشقت که دل داشت نهان از جهان/بر رخ زردم فشاند، اشک در افشان من

                                    شور محلی

5 شد دل بیچاره خون چاره­ی دل هم تو ساز/زان که تو دانی که چیست بر دل بریان من

                                    شور محلی

3، 7 گر تو نگیرم دست، کار من از دست شد/زان که ندارد کران، وادی هجران من

                                    شور محلی

8 هم نظری کن ز لطف تا دل درمانده را/بو که به پایان رسد راه بیابان من

                                    شور محلی

بارون(شعرازعلی معلم)
ببار ای بارون ببار
با دلم گریه کن خون ببار
در شبهای تیره چون زلف یار
بهر لیلی چو مجنون ببار
ای بارون
دلا خون شو خون ببار
بر کوه و دشت و هامون ببار
به سرخی لبهای سرخ یار
به یاد عاشقای این دیار
به کام عاشقای بی مزار
ای بارون
ببار ای ابر بهار
با دلم به هوای زلف یار
داد و بیداد از این روزگار
ماه رو دادن به شبهای تار
ای بارون

تصنیف ای عاشقان (امیرهوشنگ ابتهاج ه.ا.سایه)
ای عاشقان ای عاشقان پیمانه ها پر خون کنید/وز خون دل چون لاله ها رخساره ها گلگون کنید

آمد یکی آتش سوار بیرون جهید از این حصار/تا بر دمد خورشید نو شب را ز خود بیرون کنید

چندین که از خُم در سبو خون دل ما می رود/ای شاهدانِ بزم کین پیمانه ها پر خون کنید

دیدم به خواب نیمه شب، خورشید و مه را لب به لب/تعبیر این خواب عجب، ای صبح خیزان، چون کنید؟

دیوانه چون طغیان کند زنجیر و زندان بشکند/از زلف لیلی حلقه ای در گردن مجنون کنید

آمد یکی آتش سوار بیرون جهید از این حصار/تا بر دمد خورشید نو،شب را ز خود بیرون کنید

 

بخشی از گفتگوی وبلاگ بجنورد 1400 با شادروان آستاد علی آبچوری را می آورم: برگرفته از:

 http://eshghast.persianblog.ir/post/249/

"شب ، سکوت ، کویر" نوارکاستی بود که باصدای "شجریان" و نوازندگی شما پُر شد . این اتفاق چگونه صورت گرفت ؟

- زمانی که برادرِ آقای محمدرضا شجریان درآشخانه ی سپاه دانش بود ، من با ایشان دوست شدم ، سالیان سال این دوستی ادامه داشت و گاهگاهی به مناسبتهای مختلف ، در جشنواره های گوناگون و مراسم فرهنگی که در سراسر کشور برگزار می شد برخورد داشتم . تا اینکه درسال 1373 درجشنواره ای درتهران بودم . برادر ایشان به من مراجعه کردند و گفتند امشب استاد شجریان در انتظار شما هستند و دوست دارند شما را ببینند ، پس ازپایان مراسم جشنواره که چند ساعتی از شب گذشته بود به منزل ایشان رفتم ، استاد شجریان بسیار مودب بود و باشخصیت . من را پذیرفتند و همان جا با آقای "حسین بَبی" که نوازندگی در اصطلاح محلی "اَلدَفی" یا "دایره" را به عهده داشتند ، شروع به نواختن کردیم که ضبط شد و درقالب نوارکاست "شب ، سکوت ، کویر" بیرون آمد .

* خاطره ای هم از آن شب دارید؟

- زیباترین خاطره ای که دارم این است که من با لباس محلی که برای نوازندگی در جشنواره ای پوشیده بودم نزد استاد محمدرضا شجریان رفته بودم وقتی خواستم چارُق هایم را از پایم در بیاورم ، اجازه ندادند گفتند : "با همان کفش هایتان وارداتاق شوید" که این احترام ایشان نه به من ، بلکه به هنربود ، به حرمت موسیقی و پیشکسوتان بود و گویا خاک پای هنرمندان نیز برای ایشان ارزش دارد .

* گویا از 10 سالگی به نواختن این ساز پرداختید . علت گرایش شما به این ساز چه بود ؟

- برادرم نوازنده ی قُشمه بود البته نه به صورت حرفه ای ، من هم به این ساز گرایش پیدا کردم بی معلم مشق عشق کردم .

* به عشق درموسیقی چقدر معتقد هستید ؟

- هر زیبایی متعلق به خداست و هرچه درعالم زیباست ، متعلق به اوست . وقتی صدای ساز زیبایی شنیده می شود به نوازنده ی ساز متوجه می شویم و سازنده ی ساز ، نوازنده ی ساز کسی نیست جز بنده ی ناچیز خداوند که توانسته است گوشه ای از زیبایی های خلقت را به تماشا بگذارد .

* علی آبچوری وقتی تنها می شود برای دل خودش چه آهنگی را می نوازد؟

- برای دلتنگی ، ... الله مزار ، سردار عیوض ، ولی "تُرغِه" را بیشتر دوست دارم .

* ورمز این علاقه به ترغه همان رمز عارفانه ی آن است ؟

- بله ، می دانید که "تُرغِه" نام پرنده ای است که می خواهد اسماء الهی را بخواند تا اوج بگیرد هر بار قسمتی از آنها رامی خواند و اوج می گیرد و فرودهایی دارد تا زمانی که می تواند اسامی را کامل تکرارکند و به اوج ، به معبود برسد .

توضیح مدیروبلاگ:

اگرسمفونی بسیارزیباوحماسی الله مزاررانشنیده اید حتمابه (اینجامراجعه نموده)وآن رادانلودکنید.

انشاالله که ازاین پست لذت برده باشید وراهنمای بنده دراین نگارش واین پست باشید.تایک پست موسیقی دیگر،خدانگهدار




طبقه بندی: ادبیات وموسیقی وسینما،
برچسب ها: شب سکوت کویر، استادشجریان، موسیقی خراسان،

تاریخ : جمعه 14 بهمن 1390 | 03:15 ق.ظ | نویسنده : حجت الله عباسی | نظرات
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.