تبلیغات
پیام نسیم - مطالب عمومی کتب پیام آسمان

به نام خدا

امام علی (ع) می فرمایند : مَن جَعَلَ نفسَه للناس اماماً فلیبدأ بتعلیم نفسِه قبل تعلیم غیره .

 کسی که خود را امام و پیشوای مردم قرار می دهد باید به آموزش و تهذیب خود قبل از دیگران بپردازد.

برخی همکاران در مناطق مختلف تقاضا کرده بودند که مطالب کتاب پیام آسمان 3 را درحد امکان تحلیل وبررسی نماییم وبنده رابراین کارموظف نمودند.انشاالله به تدریج این کاررا انجام خواهم داد امید که زیره به کرمان بردن نباشد.

به لطف ویاری خدا دریکی دوپست تاآنجا که اطلاعات وبضاعتم امکان دهد،کلیاتی رادرباره اهداف و سیرحرکت این کتب خواهم نوشت وبه تدریج درس به درس کتاب را تحلیل خواهیم کرد البته به کمک همکاران واستفاده ازنظریات آنها که ازجناب آقای کاظمی مؤلف محترم وجناب آقای آزادی هم درطی این طریق کمک ویاری می خواهم انشاالله که خطاها راگوشزد فرمایند.

ادامه مطلب راکلیک کنید.

یکی ازمشکلاتی که درکلاس های ضمن خدمت وجود دارد ومتاسفانه مصداق نقاشی کردن شکل ماراست وبیشتر هم مورد قبول واقع می شود،عدم تحلیل مطالب واهداف کتاب است وبیشتر به پرداختن به بررسی درس ها وپاسخ گفتن به سؤالات پایان درس ها اکتفا می شود وهمین هم باعث می شود که اهداف وکلیات کتاب مورد غفلت قرار گیرد ونتیجه این می شود که درتدریس کتاب باز هم عده ای به سراغ همان روش قدیمی سؤال گفتن وپاسخ دادن بروند وزحمات چندین ساله عزیزانی که درتهیه این کتاب متحمل شده اند برباد رود وهدف تربیتی به فراموشی سپرده شود.امیدوارم این وبلاگ با کمک ومساعدت همه همکاران درمناطق مختلف،راهی باشد برای تحلیل محتوای کتاب وبیرون کشیدن زلال اهداف تربیتی از زیر انبوه مطالب.

بخشی ازمطالب زیربرگرفته ازتقریرات جناب آقای آزادی کارشناس محترم گروه دینی وزارت می باشد که اگر دستی درآن آورده ام حتما بنده را خواهندبخشید.

عصری كه در آن زندگی می كنیم عصر ارتباطات و رسانه های ارتباطی است نوجوان امروز اسیر جاذبه ها و روش وشیوه های ارتباطی رسانه  است. آموزگاران او در این دوره صد او سیما ورمان و اینترنت و فیلم و... هستند که هرکدام از نوعی شیوه خاص برای اثر گذاری استفاده می کنند.

ذائقه جوان و نوجوان امروز با شیوه های آموزشی قدیم سر سازگاری ندارد و ممکن است بعضی ازآنها را به سخره گیرد پس باید چاره ای اندیشید و راهی برای نفوذ در او و ترسیم درست مبانی دینی و فکری او پیدا کرد، باید او را در برابر این همه هجمه رسانه ها دریافت و راهنمایی کرد اما چگونه؟

به نظر می رسد شناخت خصوصیات روحی و روانی مخاطب جوان و نوجوان و انتخاب روش ها و شیوه های ارتباطی مناسب سن او یکی ازبهترین راههای آموزش مفاهیم دینی به او باشد. که انشاالله درمطالب بعد مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت.

معلم دینی باید این سه خصلت را ابتدا درخودش بپرورد:( پویش - گویش پوشش)

پویش:

ارتقای علمی واخلاقی

گویش:

- آرام ومهربان  فَقُولا لَهُ قَوْلا لَیِّنًا لَعَلَّهُ یَتَذَكَّرُ أَوْ یَخْشَى (طه-٤٤)

- جذاب، ادب بیشترازدیگرمعلمان

- آیات وروایات درگویشش شنیده شود

پوشش:

معلم دینی آراسته،پیراسته،معطر،لباس مناسب،،لباس زیبا،جذاب داشته باشد

این 8نکته ازمطالبی است که طی چندسال گذشته درقالب یک فایل پاورپویینت به عنوان شرایط یک دبیردینی موفق، به همکاران ارائه داده ام.

1- خوش قول

2-راستگو

3- عامل به گفته خود

4- منظم و وقت شناس

5- خوش لباس وشیک پوش

6- به دورازتعصب واهل مطالعه

7- به روز وUp to date باشد

8-استفاده ازروش های جدیدتدریس

البته بنده ادعایی ندارم که عامل به این نکات هستم ولی باید سعی کنیم خودرا به این شرایط مطلوب نزدیک کنیم.

یکی ازوظائف ما،آموزش دانش آموزان برای آمادگی های پیش ازموعداست تاوقت ورود به جامعه معیارهایی داشته باشند تادربرخورد باتناقضات دچارمشکل نشوندوبتوانند وقایع وتئوری ها را باآموخته هایشان تطبیق دهند.

اماتفاوت کتاب پیام3 با کتاب 1و2

1- بیان وادبیات درس ها مستقیم ترو صریح ترمی باشد.

الف : رشدشناختی وعقلی اوبیشترشده است ومی تواند مسائل انتزاعی رابهتردرک کند.

ب: مقدمه دین وزندگی دردبیرستان است وبه آن کتب نزدیک تراست ولی کتاب 1و2 به هدیه های آسمان ابتدایی نزدیک تر بود.(برای دریافت خلاصه کتب هدیه ها،اینجاراکلیک کنید)

ج- باتوجه به بلوغ دینی واجتماعی دانش آموزان، مسائل ومسؤولیت های جدید ازاو انتظار می رود. (مسؤولیت نیازبه بیان صریح دارد.)سوره طه خطاب به حضرت موسی(ع)

إِنِّی أَنَا رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَیْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى (١٢)وَأَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا یُوحَى (١٣)اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى (٢٤)

2-تعدادآیات وروایات به کاررفته بادقت،افزایش یافته است.

الف: دانش آموز بفهمد دستورها وقوانین اسلام برگرفته ازدومنبع وحیانی یعنی قرآن وعترت می باشد.

ب: آیات درکتاب 1و2 دربرخی موارد (عمدا) نیمه کاره رها شده ولی درکتاب3، آیات وروایات به صورت هدفمندآمده اند ورهانشده اند وادامه یافته اند.

3- بیان درس ها،استدلالی- تحلیلی تر شده است.

مبانی تألیف کتاب براساس این راه ونیازهاست که سؤالات اساسی ذهن بشر درطول تاریخ است وپاسخ به هریک ازاین پرسش ها راه ومسیرزندگی مارامشخص می کند وهریک ازدروس کتاب های پیام آسمان(1و2و3) درصدد پاسخ به یک یاچندمورد ازاین پرسش هاست که لازم است همکاران محترم دروس را تحلیل نموده و دریابند که این درس درمقام پاسخگویی به کدام پرسش است وراه خود رادرتدریس وتفهیم درس براساس آن پی ریزی نموده که درنهایت گرایش دانش آموزان رابه سمت نکات هدف می باشد.

من کیستم؟+درکجازندگی می کنم؟+ازکجاآمده ام؟+به کجا می روم؟+همراهان من کیستند؟+راهزنان وموانع راه کیستند؟+راه وبرنامه چیست؟راهنمایان من کیستند؟

رَحِمَ اللهُ امرأ ً عَلِمَ مِن اَینَ وفی اَینَ وَ اِلی اَینَ

من کیستم؟(انسان شناسی)

 درکجازندگی می کنم؟(جهان بینی)

ازکجاآمده ام؟(توحید)

به کجا می روم؟(معاد)

همراهان من کیستند؟(جامعه اسلامی)

راهزنان وموانع راه کیستند؟(شیطان وموانع درونی)

راه وبرنامه چیست؟ (دین،اخلاق،احکام واصول عقائد)

راهنمایان من کیستند؟ (پیامبران،امامان و علماء)

درپایان این پست،یک نکته زیبا را که امروز درحین مطالعه دیدم، خدمت دوستان تقدیم می کنم انشاالله درپست های بعد بتوانیم کارراادامه دهیم.

یکی از بهترین راه‌ها برای نرسیدن به خوشبختی این است که خودتان را عقب نگه دارید و هیچ کاری نکنید. همیشه وارد عمل شدن آسان نیست، ممکن است ترسناک و سخت باشد. اما اگر وارد عمل نشوید، خیلی چیزها را از دست خواهید داد؛ مثل خیلی از لحظاتی که می‌توانید با آدم‌های مختلف بگذرانید و خیلی تجربیاتی که می‌تواند خوشبختی زیادی برایتان به ارمغان آورد.




طبقه بندی: کتاب های پیام آسمان وموضوعات دینی،
برچسب ها: پیام آسمان، تحلیل کتب پیام آسمان،

تاریخ : سه شنبه 2 آبان 1391 | 08:17 ب.ظ | نویسنده : حجت الله عباسی | نظرات
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.