تبلیغات
پیام نسیم - آلبوم درخیال- استادشجریان و درخشانی

به نام خدا

آدم باید هر روز مقداری موسیقی گوش کند، یک شعر خوب بخواند، یک نقاشی قشنگ ببیند و اگر پا داد یک جمله عاقلانه نیز بگوید. (گوته)

مدتی است که زیاد به درس و مدرسه وتدریس پرداختیم و به نظرم وقتشه که سری به گنجینه موسیقی بزنیم و به دلایلی برای این کار وعیدانه پیام نسیم، آلبوم فاخر «درخیال» راانتخاب نمودم تقدیم به همه دوستان وعزیزان همراه

آلبوم درخیال  سال اجرا: ۱۳۷۴  سال انتشار: ۱۳۷۵ آهنگ ساز مجیددرخشانی

 

ادامه مطلب را کلیک کنید.

هم‌نوازان آواز:

مجید درخشانی: تار و بم‌تار

عبدالنقی افشارنیا: نی

بهداد بابایی: سه‌تار


گروه‌نوازان:

بخش نخست (سه‌گاه)

مجیددرخشانی: تار وبم تار

عبدالنقی افشارنیا: نی

درویش‌رضا منظمی: کمانچه

بیژن کامکار: دف

پشنگ کامکار: سنتور

ارسلان کامکار: بربط

ارژنگ کامکار: تنبک

بخش دوم (آواز بیاتِ ترک)

مجید درخشانی: تار

جمشید عندلیبی: نی

سعید فرج‌پوری: کمانچه

درویش‌رضا منظمی:‌ کمانچه

محمد فیروزی: بربط

پشنگ کامکار: سنتور

احمد خاک‌ طینت: دف

همایون شجریان: تنبک

تاجایی که بنده درجریان هستم این آلبوم اولین کارمشترک استاد شجریان وجناب مجیددرخشانی است. دوستانی که کارهای موسیقی استاد شجریان را حداقل در حدود30سال گذشته پیگیری می کنند خوب می دانند که وقتی این آلبوم روانه بازار شد حس وحالی به بازار موسیقی آوازی داد(تأکید می کنم موسیقی آوازی نه تصنیف خوانی) چون چندسالی بود که بعد ازجدایی از مرحوم مشکاتیان، کار جدیدی دراین سطح ازاستاد منتشرنشده بود واکثرآثار آن روزها انتشار آثار قدیمی تر بود وچند کار بی نظیر بااستاد محمدرضالطفی همچون چشمه نوش که درجای خود یکی ازآثار موسیقیایی تاریخ موسیقی ایران است که می تواند برای پژوهندگان وفراگیران موسیقی آوازی بک مکتب درسی باشد.

«درخیال» ازچندجهت جدید بود هم ازجهت نوع آهنگسازی وسازبندی و هم ازنظر آهنگساز که تازه به دنیای موسیقی درسطح گسترده معرفی شده بود. جناب مجید درخشانی تاآن روز شاید در محافل خاص موسیقیِ حرفه ای، شناخته شده بود وانتشار این آلبوم باعث شد که یک آهنگساز وتنظیم کننده بزرگ به مخاطبان معرفی گردد به گونه ای که تا سال های متمادی معمولا ازاستاد یاازجناب درخشانی سؤال می شد که آیا کارمشترک دیگری ارائه خواهید داد؟ تااین که در نیمه های دوم سال 86 بااجرای دوکنسرت زنده در بزرگداشت سعدی، ایشان را فقط به عنوان نوازنده درکنار استاد دیدیم(اجرای سالن وزارت کشور تحت عنوان غوغای عشقبازان و سخن عشق که هردوآلبوم  به صورت DVD تصویری دربازار وجود دارند و غوغای عشقبازان به صورت آلبوم صوتی نیز روانه بازار شد.)

مجید درخشانی شاگرد برجسته استاد محمدرضا لطفی است و درنواختن تار، قدرت مضراب های استاد را در ذهن تداعی می کند آن هم چپ دست. به نظر بنده دو خصیصه استاد لطفی درایشان هم وجود دارد یکی تنظیمات زیبا ودیگری آهنگ سازی های منحصر به فرد البته با ترکیب نوآوری های بدیع. چون می دانیم که استاد لطفی درزمان فعلی بیشتر به مکتب درویش خان وسنت گرایی وردیف گرایش دارد.

دوخصوصیت مجید درخشانی، یعنی شناخت کامل از مکتب آوازی استاد شجریان و آشنایی با بی انتهایی وبداهه بودن آوازهای استاد ونیز شناخت ریتم های غزل مولانا باعث شده است که این آلبوم بتواند به عنوان یکی از موفق ترین آثار خود واستاد شناخته شود.

کار با مقدمه جناب درخشانی آغاز می شود وآن طور که خودایشان گفته اند این قطعه پیش ساخته بوده ولی به خاطر گستره آواز بداهه استاد، ناچار می شود درحین اجرا، قطعاتی را به آن بیفزاید.

آواز« جراحت جدایی» کلام از سعدی – آواز سه گاه (درآمدسه گاه- زابل- مویه – مخالف- فرود)

خبرت خراب تر کرد جراحت جدایی/چو خیال آب روشن که به تشنگان نمایی

تو چه ارمغانی آری که بدوستان فرستی/چه از این به ارمغانی که تو خویشتن بیایی

بشدی و دل ببردی و به دست غم سپردی/شب و روز در خیالی و ندانمت کجایی

تو جفای خود بکردی و نه من نمی توانم/که جفا کنم ولیکن تو نه لایق جفایی

چه کننداگر تحمل نکنندزیر دستان/تو هرآن ستم که خواهی بکنی که پادشاهی 

دل خویش را بگفتم چو تو دوست می گرفتم/نه عجب که خوبرویان بکنند بی وفایی

سخنی که با تودارم به نسیم صبح گفتم/دگری نمی شناسم تو ببر که آشنایی   

من از آن گذشتم ای یار که بشنوم نصیحت/برو ای فقیه و با ما مفروش پارسایی 

تو که گفته ای تامل نکنم جمال خوبان/بکنی اگر چو سعدی نظری بیازمایی

در چشم بامدادان به بهشت برگشودن/نه چنان لطیف باشدکه به دوست برگشایی

چهارمضراب وقطعه ای از آواز مخالف سه گاه راازاینجا دانلود کنید.

غزلیات سعدی درتاریخ ادبیات ایران غزلیاتی منحصر به فرد هستند ودرعین صلابت واستحکام، سادگی وروانی بس بی نظیردارند وباید اجرای آن نیز چنین  باشد که الحق استاد چنین کاری سهل وممتنع راارائه داده است.

بخش دوم اجرای این غزل با چهارمضرابی شیرین آغاز می شود که دربین کار باآواز استاد همراهی می شود که این قطعه را می توانید ازاینجا دانلود نمایید.

تصنیف دیده بی خواب- غزل از سعدی

ابیاتی که خوانده نشده به رنگ قرمزمی باشد

سر آن ندارد امشب که برآید آفتابی/چه خیال‌ها گذر کرد و گذر نکرد خوابی

به چه دیر ماندی ای صبح که جان من برآمد/بزه کردی و نکردند مؤذنان ثوابی

نفس خروس بگرفت که نوبتی بخواند/همه بلبلان بمردند و نماند جز غرابی

نفحات صبح دانی ز چه روی دوست دارم/که به روی دوست ماند که برافکند نقابی

سرم از خدای خواهد که به پایش اندرافتد/که در آب مرده بهتر که در آرزوی آبی

دل من نه مرد آنست که با غمش برآید/مگسی کجا تواند که بیفکند عقابی

نه چنان گناهکارم که به دشمنم سپاری/تو به دست خویش فرمای اگرم کنی عذابی

دل همچو سنگت ای دوست به آب چشم سعدی/عجبست اگر نگردد که بگردد آسیابی

برو ای گدای مسکین و دری دگر طلب کن/که هزار بار گفتی و نیامدت جوابی

دانلود تصنیف دیده بی خواب

آواز«پیمان گسل» غزل ازسعدی- آواز بیات ترک(درآمد- جامه دران- داد- شکسته- فرود)

در مورد این آواز به نظرم سخن گفتن، آن هم از طرف فرد بی اطلاعی چون بنده، اجحاف به آواز و این اثر ناب است پس بهتراست بدون قضاوت، لذت گوش دادنش را ازدست ندهید. سعدی دراین غزل نیز چون بسیاری از غزلیاتش، به ریاکاری و تزویر تاخته است البته بالحنی شدیدتر. هم به آواز و هم به مفهوم غزل توجه کنید.

(قسمت های قرمز رنگ در اجرای آواز نیامده است)

برخیز تا یک سو نهیم این دلق ازرق فام را/بر باد قلاشی دهیم این شرک تقوا نام را

هر ساعت از نو قبله‌ای با بت پرستی می‌رود/توحید بر ما عرضه کن تا بشکنیم اصنام را

می با جوانان خوردنم باری تمنا می‌کند/تا کودکان در پی فتند این پیر دردآشام را

از مایه بیچارگی قطمیر مردم می‌شود/ماخولیای مهتری سگ می‌کند بلعام را

زین تنگنای خلوتم خاطر به صحرا می‌کشد/کز بوستان باد سحر خوش می‌دهد پیغام را

غافل مباش ار عاقلی دریاب اگر صاحب دلی/باشد که نتوان یافتن دیگر چنین ایام را

جایی که سرو بوستان با پای چوبین می‌چمد/ما نیز در رقص آوریم آن سرو سیم اندام را

دلبندم آن پیمان گسل منظور چشم آرام دل/نی نی دلارامش مخوان کز دل ببرد آرام را

دنیا و دین و صبر و عقل از من برفت اندر غمش/جایی که سلطان خیمه زد غوغا نماند عام را

باران اشکم می‌رود وز ابرم آتش می‌جهد/با پختگان گوی این سخن سوزش نباشد خام را

سعدی نصیحت نشنود ور جان در این ره می‌رود/صوفی گران جانی ببر ساقی بیاور جام را

دانلود سه تارنوازی وبخشی ازآواز پیمان گسل

تصنیفِ در خیال،  براساس غزل مولانا:

اگر که به صورت حرفه ای موسیقی را دنبال نمی کنید وتوان و حوصله نیوشیدن یک اثر آوازی را ندارید واز ریتم تصنیف بیشتر لذت می برید، نیوشیدن این تصنیف را ازدست ندهید.

دانلود تصنیف درخیال

ابیاتی که خوانده نشده به رنگ قرمز است.

آمده‌ام که سر نَهَم، عشق تو را به سَر برم/ور تو بگویی‌ام که نِی، نِی‌شکنم شِکَر برم
آمده‌ام چو عقل و جان از همه دیده‌ها نهان/تا سوی جان و دیده‌گان مشعله‌ی نظر برم
آمده‌ام که ره‌زنم بر سر گنجِ شَه زنم/آمده‌ام که زر برم زر نبرم خبر برم
گر شکند دل مرا جان بدهم به دل شکن/گر ز سرم کله برد من ز میان کمر برم
او است نشسته در نظر من به کجا نظر کنم/او است گرفته شهر دل من به کجا سفر برم
آن‌که ز زخم تیر او کوه شکاف می‌کند/پیش گُشادِ تیر او وای اگر سپر برم
گفتم آفتاب را گر ببری تو تاب خود/تاب تو را چو تب کند گفت بلی اگر برم
آنک ز تاب روی او نور صفا به دل کشد/و آنک ز جوی حسن او آب سوی جگر برم

در هوسِ خیال او هم‌چو خیال گشته‌ام/وز سر رشک نام او نام رخ قمر برم
این غزلم جواب آن باده که داشت پیش من/گفت بخور نمی‌خوری پیش کسی دگر برم

 

این چند لینک را هم اگرفرصت کردید ببینید

دعای تحویل سال باصدای استاد شجریان

پیام تبریک سال نو توسط استاد شجریان

آلبوم بوی باران از استاد شجریان

آلبوم آرام جان از استاد شجریان

آلبوم نوا مرکب خوانی ازاستاد شجریان

آلبوم شب سکوت کویر، ازاستاد شجریان

توصیه می کنم دراین ایام اصلا این آلبوم را گوش نکنید.

نیاز به یادآوری نیست که استفاده از اصل کارها ورعایت حقوق پدیدآورندگان یک اصل اخلاقی وانسانی است وبه همین خاطر فقط قطعاتی ازآلبوم را دراینجا آورده ام

روز و روزگار همه دوستان به خیر وخوبی

سال نو مبارک باد

احتمالا چندروزی به وبلاگم سرنزنم

تاآن روز خدانگهدار

 




طبقه بندی: ادبیات وموسیقی وسینما،
برچسب ها: درخیال، مجیددرخشانی، استادشجریان، موسیقی اصیل،

تاریخ : دوشنبه 28 اسفند 1391 | 02:18 ق.ظ | نویسنده : حجت الله عباسی | نظرات
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.