به نام خدا

به لطف خدا دوره ضمن خدمت اولین گروه از همکاران فسا هم امروز شروع شد. خوشبختانه پذیرش واستقبال همکاران از کتاب تا حالا که خوب بوده است ومقاومت دربرابر این تغییرات بسیار کم بوده است.

امرز قرارداشتم کلیات موضوعات مربوط به کتاب را بنویسم ولی اتفاقاتی افتاد که بهتر دیدم نخست به سراغ این موضوعات بروم ودرفرصت بعد به آن بپردازم

دوستان زیادی در بخش نظرات پست های قبلی اظهار فرموده بودند که بخش های مختلف باعث سردرگمی می شود ومارا با کمبود وقت مواجه می کند.

درکلاس درس نیز بااین مطالب روبرو شدیم وهمکاران محترم وقتی استدلال ها راشنیدند پذیرفتند که واقعا این طور نیست و مشکلی پدید نمی آید.

این داستان تمثیل گونه، ازمثنوی شریف معنوی شروع کار بنده بوده است:

 

ادامه مطلب را کلیک نمایید.

 

ماه روزه گشت در عهد عمر/بر سر کوهی دویدند آن نفر

تا هلال روزه را گیرند فال/آن یکی گفت ای عمر اینک هلال

چون عمر بر آسمان مه را ندید/گفت کین مه از خیال تو دمید

گفت تر کن دست و بر ابرو بمال/آنگهان تو در نگر سوی هلال

چونک او تر کرد ابرو مه ندید/گفت ای شه نیست مه شد ناپدید

گفت آری موی ابرو شد کمان/سوی تو افکند تیری از گمان

بله فکرکنم این گزیده داستان تمثیل گونه نیاز به شرح ندارد ومنظور این است که برخی ذهنیت ها باعث می شود تا ما دروضعیت های جدید با مشکلات ومقاومت های ناشی از دیدگاه ها روبرو شویم.

بنده درهر دوره پس ازشنیدن انتقادات صریح همکاران(که معمولا هم تکراری هستند) باذکر همین تمثیل به آنها توصیه می کنم که تمام ذهنیت های خود اعم از روش تدریس،شناخت ها، اهمیت مطالب و.. رابه دور بریزند که این ذهنیت ها جز توقف و اصطکاک چیزی راعاید ما نمی کند.

نکته دیگری که بنده باشناخت حدود یک ساله ازاین کتاب به همکاران توصیه می کنم که این اصل را درسر در فکر وذهنشان نصب کنند وتمام تابلوها و ذهنیات را پایین بیاورند:

کتاب به دنبال ساخت نیست، به دنبال شناخت است.

بنابراین چنین مطالبی برخلاف این قاعده است ونباید ازدانش آموز خواسته شود چون تمام اینها مصداق ساختن است:

- ترجمه کلمات را بنویسید.

- نام هرشکل را بنویسید.

- درجای خالی اسم اشاره مناسب بنویسید.

- مفرد را به مثنی تبدیل کنید.

- مذکررابه مؤنث تبدیل کنید.

- برای این ضمیرها فعل مناسب بنویسید.

و...

تمام این موارد مصداقِ ساختن است وباید ازآن اجتناب شود ودرکلاس های توجیهی هکاران هم توسط مدرسین برآن تاکید شود.

خب پس تکلیف چیست؟

باید برای هر مورد تعدادی پاسخ درنظرگرفته شود تادانش آموز پاسخ صحیح رابشناسد ودرجای خود بنویسد. واین یعنی شناخت.

نکته مهم بعد این است که درهیچ کجا دراین کتاب، دانش آموز کلمه،عبارت یا متن راازفارسی به عربی ترجمه نمی کند وحتی نام شکل رابه عربی زیر آن از پیش خود نمی نویسد واین یک خط قرمزصریح است که امروز هر دو مورد بالا توسط استاد دکتراشکبوس(مؤلف محترم) طی پیامکی تاکید شد که به همکاران درکلاس بگویید.

باور کنید ما درکلاس ضمن خدمت، کلاس واقعی تشکیل دادیم ویکی از تمرین ها رابررسی کردیم و دیدیم که معلم با وقت اضافی مواجه خواهد شد واین یک معضل است اگر معلم آمادگی نداشته باشد وبااصول گفته شده جلو نرود که یکی ازاصول این است:

«الدَّرسُ حرفٌ و التّکرارُ ألفٌ.»

ان شاالله همه همکارانی که نقش مدرس دوره ها را دارند ازاین نکته غافل نشوند که این کتاب و تلقینات اساتید، امانتی است درنزد ما که باید آن را دقیق وکامل به مقصد برسانیم.

مدرسین محترم حتما سرگروه ها ومسؤولین محترم آموزش در شهرستان ها ومناطق را توجیه کنند که دراین موارد حساس باشند وبه شدت درطول سال پیگیری نمایند واگر توان یا شجاعت آن را ندارند کاررابه دیگران واگذار نمایند ولازم است که سرگروه بیش ازبقیه توجیه باشد چون دربرخی مواقع دیده شده که گروه آموزشی فقط یک نام است برای رفع تکلیف.

درهمین ارتباط، این مطالب را هم ببینید:

بررسی روش تدریس عربی هفتم

گزارشی از دوره ونیز نگاهی به کتاب عربی جدید

بررسی عربی هفتم(اول متوسطه1)

مروری برتصاویر کتاب عربی هفتم

خداوند یار همه کسانی که درایفای نقش معلمی ومدرسی بیش از انتظار تلاش می کنند.

خداوند یار همه کسانی که بانقد صریح وصحیح به پیشبرد کارها کمک می کنند.

فعلا حق یارتان




طبقه بندی:
برچسب ها: عربی جدید، عربی هفتم، دکتراشکبوس، ضمن خدمت،

تاریخ : دوشنبه 31 تیر 1392 | 11:26 ب.ظ | نویسنده : حجت الله عباسی | نظرات
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic