تبلیغات
پیام نسیم
پیام نسیم
حضرت حافظ: قرار و خواب ز حافظ طمع مدار ای دوست / قرار چیست صبوری کدام و خواب کجا 
قالب وبلاگ
صفحات جانبی
به نام خدا
در ابتدای این پست بر خود لازم می دانم از همکاران و مدرسینی که بزرگ منشانه در جای جای ایران عزیز بذل محبت فرمودند و وبلاگ پیام نسیم را به همکارانشان معرفی فرمودند سپاسگزاری نمایم.
از هرگوشه ایران عزیز خبر می رسد که بحث پیام نسیم و آثار آن و کتاب های کار پیام نسیم در جلسات وجود داشته است و این نشان می دهد که این سخن بنده که پیام نسیم متعلق به یک شخص نیست ، یک ادعا نمی باشد.
چند روزی است که قول دادم راهنمای تدریس عربی هشتم را برای استفاده مدرسین و دبیران محترم به شکلی نو تقدیم حضورشان نمایم اما کار کلاس های ضمن خدمت فرصت ها را گرفته بود و الآن کار آماده شده است.
نمونه ای از یک صفحه کتاب عربی هشتم که راهنما برروی آن قرار گرفته است.


لازم به ذکر است که این کار فقط برای 5 درس تهیه شده است و در فرصت مناسب ، بقیه آن هم ان شاءالله آماده می شود.
مدرسین محترم از فردا بدون یادداشت به سر کلاس بروند چون هرچه بخواهید دم دست شماست و ضمنا این کار را به همکاران معرفی فرمایند.
برای ادامه مطلب ، همین جا را کلیک کنید.

برای اجرای این فایل پی دی اف باید از برنامه ادوبی آکروبات استفاده شود که معمولا روی سیستم ها نصب است.
نمونه ای از یک صفحه کتاب عربی هشتم که راهنما برروی آن قرار گرفته است.

مدرسین محترم حتما به این فایل نیاز دارند.
چند نکته هم در دوره ها توسط همکاران نکته برداری شده است که تقدیم همکاران می شود
این چند نکته خلاصه و ماحصل همه چیزهایی است که برای رسیدن به اهداف کتاب نیاز است و توجه به این نکات ، حتی می تواند دبیران محترم را از هرگونه راهنمایی دیگر بی نیاز کند هرچند ممکن است نکات دیگری هم باشد که بتوان به این نکات افزود.

اهم موارد گفته شده در کلاس ضمن خدمت عربی استهبان که توسط همکار محترم سرکار خانم نصرت گردآوری شده است:
1- هدف شناخت است نه ساخت.
دانش آموز باید
2- خوب بشنود.
3- خوب بخواند.
4- خوب ترجمه کند.
5- تدریس قواعد با استفاده ازروش اکتشافی.
6- شاداب سازی کلاس با شعرـ نمایش و...
7- قواعد و مکالمه ،  ابزار آموزش فهم متن هستند.
8- درمکالمه ، پاسخ کوتاه مد نظر است.
9- هیچ مطلبی خارج از قواعد کتاب گفته نشود چون هرچه لازم است گفته شده.
10- دفترلازم نیست، در کتاب جای کافی برای نوشتن هست.
در حقیقت این مورد در دست معلم باشد که باید تشخیص دهد آیا دانش آموزانش به دفتر یا کتاب کار نیاز دارند یا نه؟
11- ترجمه فارسی به عربی به هیچ شکل از اهداف ما نیست حتی شکل باید با اسم همراه باشد تا دانش آموز انتخاب کند.
12- از تبدیل کردن جداً بپرهیزیم.
13- ترجمه کلمات عربی به فارسی ، فقط و فقط درجمله خواسته شود.
14- قواعد فقط ۲نمره دارد و به اندازه کوپنش وقت گذاشته شود.
15- در سوالات چند گزینه ای از ۲گزینه استفاده شود.
16- فقط در کلمات ناهماهنگ ، از چهار گزینه استفاده شود.
17- معلم نقش راهنما ومصحح دارد.
18- سوالات جور کردنی ، دارای دو پاسخ نباشد.
19- آنچه می ماند فقط خوبی ها و بدی هاست ، درس اکثرا فراموش می شود.
20- نگران کتاب های دوره بعد نباشید، آنها نیز بر همین سیاق نوشته می شوند.
21- در مدارس خاص اگر وقت اضافه داریم به قواعد نپردازیم بلکه به تمرین بیشتر در ترجمه و مکالمه و روخوانی بپردازیم.
و نکاتی که توسط یکی از همکاران در دوره فسا گردآوری شده است:
نکات آموزشی
1- برای تدریس موفق اول باید دانسته های دانش آموز را بدانیم
2- لذت کشف را خود دانش آموزان درک کنند
3- مجموعه فعالیتهای شفاهی در طول سال تحصیلی نمره شفاهی را تشکیل می دهد
4-  مطالب را به زبان ساده برای دانش آموز بیان کنیم
مثلا دانش آموز از فرق بین (هل و ء) سوال می کند ؟پاسخ : فرقی ندارند
پاسخ درست چنین باشد: بعدا خواهید فهمید والآن برای شما فرقی ندارد.
5- در نوشتن درک مطلب این موارد رادر نظر بگیریم که درک مطلب باید آموزنده .سرگرم کننده ودر عین حال هدف خاصی را دنبال کند
6- در ا متحان شفاهی ملاک روان خوانی است نه طرز تلفظ و مخارج حروف
7- هدف شناخت است نه ساخت. این اصل مانند توحید که همه اعمال یک مسلمان را جهت می دهد ، روی همه کارهای ما در تدریس سایه می اندارد.
8- روش تدریس موفق ، تدریسی است که همه بفهمند
9- قواعد مثل نمک غذا هستند . به اندازه
10-  ترجمه یعنی آوردن مطلب از زبانی به قالب زبان دیگر. تاکید روی کلمه قالب که در ترجمه به دادمون می رسد مثلا اهلا و سهلا فی الصف الثامن که در ترجمه باید به قالب زبان فارسی توجه کنیم که در اینجا «فی» نباید «در» ترجمه شود.
11- مثال یخنی(آبگوشت) غذای ما فسایی ها به این شکل که نباید به این دلیل که نوزاد در آینده آبگوشت می خورد در بدو تولد به او آبگوشت بدهیم چون او را می کُشیم. بگذاریم به وقتش

نکات اخلاقی
1-  سعی کنیم دانش آموز را به درس عربی علاقمند کنیم اگر در این کار موفق نیستیم لااقل تنفر ایجاد نشود
2-  جلسه اول شروع سال تحصیلی مهم است سعی کنیم درس ندهیم بلکه بیشتر روی موارد جنبی مثلا شعر روی جلد کتاب و... وایجاد رابطه صمیمی با دانش آموز بکوشیم
3-  فضایی در کلاس ایجاد کنیم تا دانش آموز کم رو و خجالتی از سوال کردن هراسی نداشته باشد
4- همه اشتباه می کنیم حتی خود ما ، پس زیاد به دانش آموزان سخت نگیریم

برای دانلود کتاب عربی هشتم که راهنما بر روی آن اتچ شده است ، لینک زیر را انتخاب کنید.
دانلود از پیام نسیم

همکارانی که این پست را در وبلاگشان قرار می دهند ، بخش ابتدایی آن را در وبلاگشان قید فرمایند و ادامه مطلب را به پیام نسیم لینک دهند.

سپاسگزارم



طبقه بندی:
برچسب ها: راهنما، راهنمای عربی هشتم، راهنما بر روی عربی هشتم،
[ سه شنبه 18 شهریور 1393 ] [ 11:00 ب.ظ ] [ حجت الله عباسی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

هدف ازایجاد این وبلاگ تعامل باهمکاران محترم درتدریس درس عربی ودینی راهنمایی ونیزکندوکاوی درموسیقی وادبیات فاخراست.نام وبلاگ به خودی خودگویای هدف اخیراست.ضمنابرای حفظ دوستی ها قرارداریم واردبحث سیاست نشویم.اكثراوقات باید باوبلاگ باشم ولازم میدونم ازخانم مهربانم كه مشكلات راباصبوری تحمل میكنه تشكركنم.یاحق
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

کتاب کار پیام آسمان نهم

دریافت کد ابزار آنلاین