تبلیغات
پیام نسیم
پیام نسیم
حضرت حافظ: قرار و خواب ز حافظ طمع مدار ای دوست / قرار چیست صبوری کدام و خواب کجا 
قالب وبلاگ
صفحات جانبی

به نام خدا

چند روز پیش استاد اشکبوس سؤالی را مطرح فرمودند که حدودا از ساعت 12 ظهر تا 10 شب ، ذهن همه همکاران را به خود مشغول کرده بود و هرکس پاسخی می داد.

استاد اشکبوس ، استاد چراغی و استاد علامه عباچی

استاد اشکبوس ، استاد چراغی و استاد علامه عباچی

سؤال این بود:

 آیا این جمله غلط است؟ چرا غلط است؟ چند غلط دارد؟
کجای این جمله غلط است؟
الوالدات تسهرن من أجل أولادهنّ.
یعنی مادران به خاطر فرزندانشان شب زنده داری می کنند.
بعدا که متوجه جواب شوید تعجب خواهید کرد.


این پرسش استاد که همه می دانستیم هدفی غیر از صرف و نحو را به دنبال دارد حدود ده ساعت از ساعت 12 تا 22 همه همکاران گروه ایشان را به خود درگیر کرده بود مخصوصا تأکید بر این که جواب ، همه را متعجب خواهد کرد.


ادامه مطلب یا همین جا را کلیک کنید.

همه متظر بودند و استاد هم زیرکانه ذهن ها را درگیر و منتظر کرده و همه تشنه پاسخ بودند.

مصداق:

آب کم جو تشنگی آور به دست

تا بجوشد آبت از بالا و پست

پاسخ این بود که این جمله صحیح است و هیچ ایرادی ندارد.

کار به جواب نداریم و این که کسی پاسخ صحیح داد یا نه

در این میان آن چه که از نظر بنده مهم بود ، روش تدریس بود و نیز خالی کردن ذهن ها از ذهنیات.

اول این عبارت زیبا را از استاد داشته باشیم تا بعدا برداشتم را عرض کنم:

«اجازه بدهیم دانش آموز در کلاس درس همچون پرنده ای تازه کار ، بال زدن بیاموزد نه بال بال زدن را. خیلی وقتها دانش آموزان ما به جای بال زدن ، بال بال می زنند. ما خیلی سخت می گیریم و غرق قواعد می شویم. خود بزرگان و اساتید عرب زبانِ  زبان عربی هم به این قواعد توجهی ندارند و گاه شده است که ما فکر می کنیم آنها بلد نیستند و اشتباه می کنند.»


درس هایی که به عنوان یک معلم برایم بسیار آموزنده بود:

1- در کلاس درس ، دانش آموز را تشنه نگه داریم و فوری به هر پرسشی پاسخ ندهیم. عدم پاسخ به معنی بی سوادی معلم نیست بلکه ذهن دانش آموز را به جنب و جوش وا می دارد که البته باید هدایت شده باشد.

2- خیلی به اطلاعات خودمان تکیه و اعتماد نکنیم و گاهی هم فکر کنیم که ممکن است چیزهای دیگری هم وجود داشته باشد که یا ما از آن بی خبریم یا برداشت اشتباه داشته ایم.

3- تکیه زیاد بر قواعد آن هم قواعدی که ما فقط بخشی از آن را می دانیم نه صحیح است و نه دردی از دانش آموزان دوا کرده است و نه خواهد کرد کما این که تدریس کتب عربی جدید در طی دو سال گذشته این امر را واضح کرده است.

4- وقتی خودمان از همه قواعد اطلاع نداریم توقع نداشته باشیم که باید دانش آموز همه آنها را بداند.

مثالی عرض کنم:

در یکی از کلاس های ضمن خدمت بحث بر سر این بود که فرق «هَل» و «أَ» و نیز «سـَ و سوفَ» را به بچه ها بگوییم یا نه؟

عرض کردم نباید بگوییم و بهتر است بگوییم فرقی ندارند.

برخی سفت شدند که باید بگوییم. و بنده این دو جمله را روی تابلو نوشتم و گفتم فرق معنای این دو جمله چیست؟

«هَل یذهبُ الطالبُ؟ / أَ یذهب الطالبُ»

گفتند فرقی ندارد.

عرض کردم معنی آنها و مفهومشان فرق دارد ولی نیازی نیست که ما بدانیم و به طریق اولی ، دانش آموز هم به این تفاوت ها نیاز ندارد.

و همچنین است تفاوت «سـَ و سوفَ» که واقعا تفاوت آنها چیزی نیست که ما در ذهن داریم و مرز آنها مشخص نیست

و با گذشت زمان بیشتر به سخنان علامه عباچی واقف می شوم که تأکید داشتند خیلی بر قواعد و قطعی بودن آنها تکیه نکنید.

خداوند به همه اساتید بزرگ که در اواخر دوران خدمت راهی نوین و دیدی جدید فراروی ما گذاشتند را عمر با عزت عنایت فرماید و همه همکارانی که صادقانه و خالصانه کار و تلاش می کنند.

ان شاأالله این درس زیبای استاد بتواند راه آموزش زبان عربی را قدمی آسانتر نماید.


دانلود نمونه سؤال عربی هشتم نوبت اول از کتاب عربی هشتم با پیام نسیم


حق یارتان




طبقه بندی: آموزش های متفرقه،
برچسب ها: استاد اشکبوس، روش تدریس،
[ چهارشنبه 26 آذر 1393 ] [ 12:16 ب.ظ ] [ حجت الله عباسی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

هدف ازایجاد این وبلاگ تعامل باهمکاران محترم درتدریس درس عربی ودینی راهنمایی ونیزکندوکاوی درموسیقی وادبیات فاخراست.نام وبلاگ به خودی خودگویای هدف اخیراست.ضمنابرای حفظ دوستی ها قرارداریم واردبحث سیاست نشویم.اكثراوقات باید باوبلاگ باشم ولازم میدونم ازخانم مهربانم كه مشكلات راباصبوری تحمل میكنه تشكركنم.یاحق
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

کتاب کار پیام آسمان نهم

دریافت کد ابزار آنلاین