تبلیغات
پیام نسیم
پیام نسیم
حضرت حافظ: قرار و خواب ز حافظ طمع مدار ای دوست / قرار چیست صبوری کدام و خواب کجا 
قالب وبلاگ
صفحات جانبی
به نام خدا
سلام و درود به همراهان بزرگوار پیام نسیم

گروه واتساپ دبیران عربی ایران
هم اکنون گروه واتساپ «دبیران عربی ایران» به عنوان بزرگترین و فعالترین گروه درسی عربی ، با حضور اساتید و مدرسین و دبیران فعال و صاحب نظر سراسر کشور در دنیای مجازی فعال است و معمولا موضوعات مختلفی مربوط به درس عربی ، در آن مورد بررسی قرار می گیرد.
وبلاگ پیام نسیم


ان شاءالله از این به بعد سعی می کنم در صورتی که فرصتی دست دهد ، جمع بندی مطالب گروه را تقدیم کنم.
ضمنا این گروه هر شب دو نفر مدیر به معنی اداره کننده دارد که موضوع مورد بحث را اداره می فرمایند.
مطالب زیر ، حاصل بحث های سه شب می باشد.

ادامه مطلب یا همین جا را کلیک کنید.



جمع بندی مطالب گروه واتساپ دبیران عربی ایران مورخ 93/11/5
سوال مطرح شده توسط خانم راشد ویس مدرس ضمن خدمت از اهواز:
 برای آموزش بهتر افعال ماضی در صیغه های اول شخص و دوم شخص و سوم شخص مفرد (أَنا ، أَنتَ ، أَنتِ ، هیَ) چه راه کار هایی را پیشنهاد می کنید؟

مدیران گروه در این بحث:
سرکار خانم راشد ویس و سرکار خانم مهرپویااز همدان ، هر دو از مدرسان ضمن خدمت
با تشکر از همکارانی که دراین بحث شرکت کردند.

1- تا جائیکه می توانید از مثال های محسوس و داستانی و نقاشی استفاده کنید اما برای آن حد و مرز قائل شوید و حد و مرز آن این است که از اهداف کتاب دور نشوید .
2- در تدریس از قرینه ضمیر برای آموزش بهره ببرید .
3- لازم است دانش آموزان ابتدا با مقایسه فعل فارسی و عربی به شناخت و تشخیص فعل برسند و پس از آن با کمک تمرین و تکرار ، افعال و ترجمه آن ملکه ذهن فراگیران گردد .
4- آموزش باید به کمک تمامی حواس فراگیران انجام شود مثل حس دیداری و شنیداری و....
5- از وارد شدن تدریس در بحث ساختاری فعل و افتادن در دام بیان قواعد اضافه و بیشتر دوری کنید .
6- سعی کنید دانش آموز ، افعال را در متن بشناسد و در بخش بدانیم آموخته های خود را با روش اکتشافی کامل کند. از گفتن قواعد جدا خودداری کنیم  .
7- تمرین و تکرار و همراهی فعل و ضمیر و ترجمه فارسی و آموزش فعل به روش ساده در محیط شاد و جذاب کلاس می تواند میزان موفقیت تدریس معلم را بالاتر ببرد.
8- از روش واژه پژوهی و داستان گویی و اجرای پانتومیم توسط شاگردان وبیان جملات کوتاه توسط گروه ها و ترجمه آن جملات توسط خود فراگیران استفاده کنید .
9- کلاستان را دانش آموز محور کرده و از آن ها بخواهید در کلاس با بیان جملات ساده و ترجمه آن فعال باشند .
10- برای جلوگیری از استرس و ترس فراگیران از پرسش به جای استفاده از ارزشیابی مستمر مستقیم از پرسش غیر مستقیم استفاده کنید .
11- از هرگونه کد گذاری و حفظ علائم و نشانه گزاری برای آموزش افعال خودداری گردد.
12- در تدریس سخت نگیرید زیرا روش کتاب آموزش عربی به شیوه آسان گیری است .
13- از اتفاقات ساده و طبیعی که در کلاس رخ می دهد برای کمک به آموزش عربی استفاده کنید .
14- در تدریس از نگاه فراگیران بنگرید نه از نگاه یک معلم. حُسن نگاه از دید فراگیران آنست که از بیان مطالب اضافه و سخت گیری دوری می کنید .
15- ملاک تدریس کتاب و اهداف آن باشد .


هو الحی القیوم
✔جمع بندی مطالب گروه دبیران عربی ایران تاریخ 93/11/6

سوال مطرح شده توسط اقای عباسی:
«چه نکاتی در مورد تدریس دوره ازمایشی عربی نهم مورد توجه قرار بگیرد؟
»

✔با تشکر از مدیریت گروه در این بحث:
آقایان عبدیل زاده و پاکپور از ارومیه هر دو از مدرسان ضمن خدمت

و با تشکر از همه همکارانی که در این بحث شرکت کردند.

1-  با توجه به رویکرد متن محوری ,در کتابهای عربی ، بررسی متن بیشتر مرکز توجه قرار گیرد.
2-  چه مقدار از آموخته های قبلی دانش اموزان ,در یادگیری مطالب جدید موثر است.
3- عکس العمل دانش آموزان نسبت به متن ها ومکالمات کتاب نهم.
4-  مطالب کتاب ، چقدر مکمل کتاب های قبلی است.
5-  تمامی دانش اموزان کشور ، چه عادی وچه خاص,در نظر گرفته شود.
6-  متن برای دانش آموزان چقدر جذابیت دارد و پیام مفیدی را القا می کند.
7- بررسی متون از لحاظ تناسب با سن و روحیات دانش آموزان و به کار بردن کلمات مورد نیاز آنها.
8- مهمترین بخش بررسی متون و تمرینات باشد با در نظر گرفتن نظرات دانش آموزان پیرامون متن ها وتمرین ها.
9-  توجه به قواعد پر کاربرد که در مکالمه یا ترجمه جملات مورد استفاده قرار می گیرد.
10- تا چه میزان  لحاظ نمودن هدف های تربیتی و آموزشی در انتخاب متن ها وعکس ها مورد پسند دانش آموزان است.
11-  توجه به جلد کتاب و عکس های دروس از دید دانش آموزان از لحاظ ابهام نداشتن وبیانگر اهداف متن.
12-  توجه به استفاده از ضرب المثل ها و اشعار مفید ، در متن ها.
13- تناسب حجم کتاب با برنامه ساعت درسی.
با تشکر گروه واتساپ دبیران عربی ایران


هو المعین
✔جمع بندی گفتگوی امشب گروه عربی واتساپ مورخ 9/ 11/ 93

طرح موضوع توسط آقای غلامعلی پور مدرس ضمن خدمت از گچساران:
همان طور که می دانید مکالمه ی عربی در سیستم جدید ، به عنوان یکی ابزارهای آموزش ، از مواردی است که بچه ها در کلاس عربی خیلی به آن علاقه نشان می دهند
- شما همکار محترم برای پاسخ به این علاقه مندی دانش آموزان چه روشی دارید؟
-  و تجربه ی شما در کلاس های درستان در این زمینه چیست؟


 ✔با تشکر از مدیریت گروه در این بحث:
خانم ها راشد ویس مدرس ضمن خدمت از اهواز و زعفرانی سرگروه عربی شهرستان ملایر

و سپاس بیکران از همکاران فرهیخته شرکت کننده !
اهم مطالب:
1-  استفاده از نظام تشویق با استفاده از در هم آمیختن وچاشنی کردن طنز و شوخی به عبارات و جمله سازی های کوتاه ، اجرای نمایشی مکالمه که در این روش خود معلم باید تسلط رو مکالمه داشته باشد !
2- کمک گرفتن از روش واژه پژوهی و با استفاده از استفهام هایی که خودشان یاد گرفتنه اند به صورت دو نفره و گروه های قوی تر چند نفره. سعی کنند با استفاده از متن درس در یک جلسه و در جلسه بعد از تمرین خاص مکالمه کنند.
3- ساخت کلیپ و اجرا در کلاس
4- با توجه به رویکرد جدید کتاب باید همه جانبه دانش اموزان را تشویق نمود برگزاری مسابقه بین دانش اموزان ،اهدای جایزه به دانش آموزانی که مکالمه بهتر انجام داده اند.
5- مکالمه ابزار آموزش است نه هدف آموزش و وقت مشخصی را نباید به مکالمه اختصاص داد بلکه ابزاری است که هر وقت لازم شد به کار می رود و اصلا ممکن است در یک،جلسه نیازی به این ابزار نباشد.
6- عدم سختگیری در مکالمه و حتی گاهی اجازه بدیم دانش آموز به جای کلمات سختی که نخوانده معادل فارسی جایگزین کنه که طنز هم می شود.
7- تقویت دانش آموزان در جمله سازی راه را برای مکالمه باز خواهد کرد !
8- استفاده از واژه شناسی ، یعنی جملات کوتاه با همان واژه ها بنویسند وبعد گروه گروه بخوانند تا هر گروه از جملات بقیه استفاده کند و مکالمه با دوستان یا خود معلم در حد توان.
9-  ایجاد علاقه نسبت به بحث مکالمه بر عهده معلم است هر قدر معلم در این زمینه اشتیاق نشان دهد دانش آموز بیشتر به سوی این محور آموزشی گرایش پیدا می کند از جمله روش های مکالمات: ۱_بیان احوالپرسی در آغاز درس با گروه ها ۲_نوشتن یک کار روزانه از خود در طول هفته به صورت ۶جمله ۳_تکمیل داستان تخیلی توسط دانش آموزان
10- همکاری معتقد است در حد سلام و احوالپرسی و درخواست های خودم به مکالمه اهمیت می دهم نه بیشتر چون هدف اصلی نیست.
11- معرفی خودشان بر اساس هر درس هم مناسب است مثلا در درس مشاغل شغل آینده خودشان و شغل اعضای خانواده

 سپاس از همه عزیزان
با تشکر : گروه واتساپ «دبیران عربی ایران»


ان شاأالله به زودی پاورپویینت گویای درس هشتم از عربی هفتم هم تقدیم خواهد شد.
این هم یک تصویر از یکی از اسلایدهای این پاورپویینت
وبلاگ پیام نسیم




طبقه بندی: خبرها و اطلاع رسانی ها،
برچسب ها: گروه واتساپ، دبیران عربی ایران،
[ پنجشنبه 9 بهمن 1393 ] [ 08:45 ب.ظ ] [ حجت الله عباسی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

هدف ازایجاد این وبلاگ تعامل باهمکاران محترم درتدریس درس عربی ودینی راهنمایی ونیزکندوکاوی درموسیقی وادبیات فاخراست.نام وبلاگ به خودی خودگویای هدف اخیراست.ضمنابرای حفظ دوستی ها قرارداریم واردبحث سیاست نشویم.اكثراوقات باید باوبلاگ باشم ولازم میدونم ازخانم مهربانم كه مشكلات راباصبوری تحمل میكنه تشكركنم.یاحق
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

کتاب کار پیام آسمان نهم

دریافت کد ابزار آنلاین