تبلیغات
پیام نسیم
پیام نسیم
حضرت حافظ: قرار و خواب ز حافظ طمع مدار ای دوست / قرار چیست صبوری کدام و خواب کجا 
قالب وبلاگ
صفحات جانبی
به نام خدا
برآن بودم که پاورپویینت گویای درس هشتم از عربی هفتم را تقدیم همراهان عزیز کنم ولی دیدم که یادداشت های ارزشمند استاد بزرگ ، دکتر عباچی در باره روش های نوین تدریس و اهداف کتب عربی در گروه تلگرام ارزشی بس والاتر دارد که در واقع ماحصل همه آن چیزی است که در همه دوره ها و همایش ها گفته می شود. و ان شاءالله در یکی دو روز آینده پاورپویینت هم تقدیم می شود.
استاد عباچی بزرگ

این پست شامل دو بخش است
1- یادداشت های استاد عباچی بزرگ
2- خلاصه ای از بحث گروه واتساپ «دبیران عربی ایران» در تاریخ 21 بهمن در باره تدریس افعال



ادامه مطلب یا همین جا را کلیک کنید.
سخنان استاد عباچی در باره روش های نوین تدریس عربی در گروه نظر سنجی استاد اشکبوس که در باره حدود قواعد و نیز در نقد این روش تدریس که تصویرش در زیر می اید ارائه شده است:
بخش اول سخنان استاد عباچی:
سلام بر همکاران من این سؤال (جدول) را دیدم طاقت نیاورده ام که جواب ندهم کی گفته همچین سؤلاتی طرح شود .طراح سؤال کاملا قواعد زده است ومثل اینکه حاضر نیست با این روش جدید خودش را وفق دهد مؤلفان می گویند ضمایر بعنوان لغت معنی کنید متصل منفصل غایب .و.......وبه دانش آموزان نگویید ولی فایده ندارد جزء این که باید گفت: إنا لله وإنا الیه راجعون زیرا این مصیبت است
انت بمعنی تو خود دانش آموز می داند که تو به چه معنی است مثلا اگر بگوییم انت تذهب الی مدرسة .اخیک آیا ترجمه این جمله را به مخاطب و غایب مدکر ومؤنث ومنفصل ومتصل نیاز دارد ؟
لطفا بگذرید عربی آسان باشد شناختن ضمایر بصورت فوق برای عربی کاربردی است وهمه ما در عربی کاربردی مسآله داریم کی می تواند یک متن فارسی را به عربی برگرداند بدون اشتباه ق.قاطعانه می گویم استاد دانشگاه گاهی اشتباه می کند چه انتظاری دارید از این بچه ها معصوم ؟خواهش می کنم دانش آموزان را از عربی فراری ندهید بنظر بنده هرکس این کار را انجام دهد خیانت بقرآن کرده است
فقط بعنون لغت وشما معنی فارسی آن را بگویید
ضمایر چنین یاد دهید: هو هی بمعنی او هما هم هن : بمعنی ایشان واگر دانش آموزان علت تعدد را سؤال کنند بگویید در عربی مؤنث ومذکر ومثتی وجود ارد بهمین علت ضمایر متعدد شده است وشما فعلا باید یاد بگیرید آن دو ضمیر بمعنی آو وآن سه ضمیر بمعنی ایشان است وبشتر از آن نگویید وذن دانش آموز را مشوش نکنید افعال را نیز این چنین یاد دهید .
لطفا یک برگوار بمن بگوید که دانش آموز اگر بفهمد ویاد بگیرد ضمیر هی ضمیر منفصل مرفوع برای غایب چه فایده دارد ؟لطفا قانعم کنید درحالی که ما عربی کاربردی نمی خواهیم گرچه یاد گیری دانش آموز با این روش توانایی کاربردی را ناخود آگاه یاد می گیرد .

بخش دوم سخنان استاد عباچی:
سلام بر همکاران عزیز ودوستان

1- تمام متون عربی موجود ودر دسترس مردم در ایران مانند قرآن ، حدیث، زیارتنامه ها ،ادعیه متنوع وصحیفه سجادیه و نهج البلاغه و غیره... بطور کامل اعراب گذاری شده و هنگامی مردم آنها را می خوانند هیچ وقت دنبال قواعد آنها نیستند بلکه می خواهند معنی آنها را بدانند.

2- ان شاء الله تمام متون ما در مدارس بطور کامل وصحیح اعراب گذاری خواهد شد وشما می دانید هنگامی که دانش آموز متون وتمرینات مرتبط به آن را بصورت اعراب گذاری شده بشنود، بخواند و بطور صحیح تکرار کند، خواندن صحیح ملکه او خواهد شد و  به مرور زمان ذوقش پرورش یافته و غلط را احساس خواهد کرد بدون این که قواعد بداند.

3- آیا می دانید اگر ما مؤلفان از قواعد بکاهیم و به جای آنها لغت قراردهیم دانش آموز در آینده یعنی بعد از گرفتن دیپلم در اثر شنیدن آن در متون دینی یا فارسی در ذهنش باقی خواهد ماند و در زندگی به دردش خواهد خورد ولی قواعد نخواهد ماند. دوست دارید از دانش آموز سؤال کنید که آیا یادگرفتن معنی پانزده لغت در متون متنوع وجذاب ، آسان تر است یا بیان قواعد خشک در متوان و اعراب گذاری و صحح الخطأ ؟وکدام یکی از آنها برای او مفید ودیگری عبث است.

4- شما می دانید چه سرمایه عظیمی برای بیان قواعد در سطح کشور مصرف می شود و دانش آموز بعد از گرفتن دیپلم آنها را در دست فراموشی می سپارد و اگر بخواهید امتحان کنید از فامیل خودتان که از دانشگاه های علمی و حتی انسانی فارغ التحصیل شده اند سؤال کنید چه قاعده ای بلد است مطمئنا جواب منفی خواهد بود. مگر ما همیشه نمی گوییم قواعد فرّار است که ما همیشه با این قواعد سروکار داریم وای به حال آن کسی با آن قواعد کاری نخواهد داشت، کأن لم یکن شیئا مذکورا.

5- تدریس عربی به روش قدیم ( که من آن روش را ریاضیات عربی می نامم) را در دانش آموز تنفر نسبت به این درس ایجاد می کند و هیچ حاصلی ندارد جز این که دانش آموز را نسبت به زبان قران بدبین می کند و کلاس درس عربی را شکنجه گاهی برای معلم و دانش آموز تبدیل می کند. و  آیا از خودتان سؤال کرده اید این دانش آموز برای چه این همه قواعد را یاد می گیرد؟ آیا او می خواهد حکم شرعی از قرآن استنباط کند؟ شاید بعضی ها بگویند ساختارهایی وجود دارند كه بدون قواعد فهمش مشکل است مگر این ساختارها چقدر هستند؟

6- شما می توانید متنی عربی بدون اعراب به یک عرب بدهید و از او بخواهید آن را معنی کند و او تمام آن متن را با غلط می خواند ولی درست معنی می کند و این نشان می دهد اصل در زبان این است که وقتی شما فعل و ضمیر و لغت یاد بگیرید و بخوانید و بشنوید و تکرار کنید ،آن زبان را یاد می گیرید.

7- شما این جمله پر از غلط ( علیٍّ ذهبَ الى المدرسةُ فی یومَ السبتُ) را بعد از این که لغات آن را برای دانش آموز روشن کنید به دانش آموزان بدهید و معنی آن را از ایشان بخواهید. مسلما آن را درست معنی خواهد کرد بنابر این، وقت دانش آموز را ضایع نکنیم و اورا نسبت به زبان قرآن متنفر نکنیم
آنچه گفته شد در رابطه با دانش آموز است اما شما دبیران عزیز باید مسلح به علم باشید قواعد عربی را خوب یاد بگیرید ولی نه هر آنچه از قواعد یاد می گیرید به دانش یاد بدهید چون شما در عربی تخصص دارید و این دانش آموز رشته ای غیر از رشته شما انتخاب خواهد کرد. کلم الناس علی قدر عقولهم.

***************
جمع بندی گفتگوی سه شنبه شب 21/11/93 گروه واتساپ «دبیران عربی ایران»
 سپاس ویژه از استاد اشکبوس که در عین مشغله کاری محبت نمودند و گفتگوی امشب را مزین فرمودند
عین جمله محبت آمیز استاد که باعث می شود به درستی راه انتخابی دلگرم باشیم:
«واقعا که این گروه خودش یه دوره ضمن خدمته. خیلی جالب بحث می شود.»

مدیران گفتگوی امشب : آقایان قلندریان از مشهد و آقای رضایی از اقلید هر دو از مدرسین عربی و تشکر از سرکار خانم زعفرانی بابت جمع بندی مطالب
طراح سؤال: آقای عباسی از فسا
سؤال:
«برای این که تدریس افعال بر اهداف کتاب و اصولی ترین شعار مؤلفین (هدف ساخت نیست ، هدف شناخت است) منطبق باشد چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟»

1- در زمینه افعال نباید دانش آموز رو درگیر و گیج کرد همین که دانش آموز فعل را بشناسد کفایت می کند!

2- نمی بایست زیاد فراگیر را در دریای افعال غوطه ور کرد!

3-  برای تشخیص و شناخت فعل از قرینه ضمیرش استفاده می کنم

4- تکرار وتمرین افعال وترجمه آن

5- استفاده از فلش کارت تصویری و بیان افعال

6- بوسیله ایفای نقش در کلاس توسط دانش آموزان

7- فعل ها در جملات به کار برده شوند

8- هفته ای یک پیک حداقل یک صفحه ای از سوالات مربوط به افعال در اختیار دانش اموزان قرار گیرد که پاسخ دهند وبعد در گروهشان پاسخ ها بررسی شوند

9- مرور افعالی که در دروس قبل خوانده اند و اضافه کردن به گروه افعالِ یک شکل و یک صیغه.به این صورت که جدولی تهیه شود و در کلاس نصب شود و با تدریس هر درس فعل های جدید به جدول اضاف شود تا پایان آخرین درس

10- یافتن فعل های مضارع در قرآن یا مفاتیح و دسته بندی آنها طبق جدول گفته شده

11- استفاده ازآیات قرآنی وهمچنین جمله هایی که دارای فعل هستند

12-  دانش آموزان با دیدن جدول به صورت یک جا ممکن است که فکر کنند یاد نمی گیرند ولی جدولی که خودشان بتدریج تهیه می کنند ترس از یاد نگرفتن را در آنها از بین می برد.

13- هدف این نیست که دانش آموز فعل بسازد بلکه هدف این است که بتواند درست بخواند ودرست ترجمه کند.

14-  مهمترین نکته: ساخت فعل صرف کردن تبدیل کردن (تبدیل فعلی از مفرد به جمع یا حالات دیگر) از اهداف آموزشی نیست.

15-  تدریس افعال با استفاده از انواع کدها و علائم که منحر به حفظ و ساخت فعل می شود ممنوع و خط قرمز است.

16- برای شناخت افعال دانش اموزان را فقط به سمت ترجمه سوق دهیم.

17-  برای تفهیم افعال از حرکات و افعال خود دانش اموزان استفاده کنیم و از آنها بخواهیم فعلی که انجام می شود را به فارسی بگویند سپس معادل عربی آن را بیان کنند.

18-  در بحث آموزش فعل. هدف شناختن فعل ها در جملات است که کمک شایانی است به یادگیری افعال می کند.

سپاس از خواهران و برادران که در گفتگوی امشب شرکت داشتند
آقایان وخانم ها
استاد اشکبوس ، رضایی اقلید ، پاکپور ، غلامعلی پور ، عباسی ، حسین نژاد ، اربابی ، مزرعه ، خسروی ، کاظمی نقده ، میری ، قلندریان ، علی کاظمی ، نظری فر ، ربیعی ، زعفرانی ، صادقیان ، فرهودی ، خواجه پور ، رضایی ( اصفهان) ، اصغری

نکته
بسیاری از نکاتی که همکاران فرمودند کم کم بر اهداف منطبق می شود در حالی که قبلا چنین نبود
با تشکر : گروه واتساپ «دبیران عربی ایران»
***************
البته یکی از بحث های دیگر در شب های قبل را برای انتشار آماده کرده بودم که در باره راهنمای عربی نهم بود ولی چون خواستم با فرمایشات استاد عباچی منطبق باشد ، این بحث را منتشر نمودم.
ان شاءالله در مراحل بعد ، گزیده های دیگر مباحث را هم منتشر خواهم کرد.

***************
پاورپویینت گویای درس هشتم از عربی هفتم
ان شاء الله بزودی منتشر می شود.


استفاده از مطالب این پست در وبلاگ ها آزاد است به شرط این که لینک ها قرار داده نشود و بخش ابتدایی مطلب آورده شود و ادامه را به پیام نسیم لینک دهند.
استفاده غیر از این شکل ، یا قرار دادن لینک دانلود در وبلاگ ها ، شرعا و قانونا به عهده سرورانی که استفاده می کنند.




طبقه بندی: آموزش های متفرقه،
برچسب ها: گروه واتساپ، دبیران عربی ایران، استاد عباچی، روش تدریس،
[ چهارشنبه 22 بهمن 1393 ] [ 08:00 ب.ظ ] [ حجت الله عباسی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

هدف ازایجاد این وبلاگ تعامل باهمکاران محترم درتدریس درس عربی ودینی راهنمایی ونیزکندوکاوی درموسیقی وادبیات فاخراست.نام وبلاگ به خودی خودگویای هدف اخیراست.ضمنابرای حفظ دوستی ها قرارداریم واردبحث سیاست نشویم.اكثراوقات باید باوبلاگ باشم ولازم میدونم ازخانم مهربانم كه مشكلات راباصبوری تحمل میكنه تشكركنم.یاحق
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

کتاب کار پیام آسمان نهم

دریافت کد ابزار آنلاین