تبلیغات
پیام نسیم
پیام نسیم
حضرت حافظ: قرار و خواب ز حافظ طمع مدار ای دوست / قرار چیست صبوری کدام و خواب کجا 
قالب وبلاگ
صفحات جانبی
به نام خدا
پیام نسیم مرجع بررسی کتب نونگاشت عربی
در این پست پاورپویینت گویای پیام نسیم درس پنجم از عربی هفتم 94 تقدیم می شود به علاوه روش تدریس و بررسی این درس و نیز دو کلیپ واژه پژوهی که البته متعلق به سال قبل است و روش تدریس افعال به خوبی در آن نشان داده شده است.

روش تدریس این درس در ضمن پاورپویینت نیز گنجانده شده است.
ادامه مطلب یا همین جا را کلیک کنید.


اصل مسلم این که بنا بر آموزش افعال نیست و هدف ، شناخت افعال در جمله و ترجمه آنهاست.
دانش آموز نمی خواهد «تَعریب» انجام دهد یا نمی خواهد فعل بسازد.

قواعد فقط 1 نمره از 20 نمره است که آن هم شناخت فعل در جمله است بنابراین خودمان و دانش آموزان را برای حفظ کردن افعال و نحوه ساخت آنها و علائم افعال به زحمت نیندازیم.
در دو صفحه از این پاورپویینت ، برای تکمیل بخش بدانیم ، از کتاب پیام نسیم مطالبی اخذ شده است که بهترین روش تدریس برای افعال می باشد.

برای تدریس افعال بهتر است که اجازه دهیم دانش آموزان خودشان در واژه پژوهی پی به این مهم ببرند. روشی که مشتمل بر همه روش های فعال است و فعلا بهترین گزینه می باشد و توسط تعداد زیادی از همکاران در سراسر کشور در مدارس مختلف ، تست شده است و همه راضی بوده اند.


مثلا وقتی فعل ذَهَبتُ را می بینند تشخیص می دهند که برای «من» است و با مقایسه با دیگر فعل ها ، متوجه می شوند که مثلا فعل کتبتُ نیز چنین حالتی دارد و همچنین است فعل هایی که برای «أَنتَ و أنتِ» بکار می روند.
این را در کلاس به عهده دانش آموزان گذاشتم و بدون دخالت بنده به درستی موضوع را متوجه شدند. پس کار را بر خودمان و بر دانش آموزان سخت نکنیم.
فایل PDF واژه پژوهی و نیز دو کلیپ واژه پژوهی ، مجدداً در پایان این پست برای دانلود قرار داده شده است که یکی در باره افعال است.



اما تحلیل و بررسی درس پنجم:
(این بخش از کتاب راهنمای معلم با اندکی تصرف و تلخیص در اینجا آورده شده است.)
دانش آموز در پایان این درس باید بتواند:
1- تعداد 27 کلمهٔ جدید این درس را معنا کند.
2- هر یک از صیغه های «فَعَلتُ» و «فَعَلتَ» و «فَعَلتِ» را ترجمه کند.
3- دو فعل «انجام دادی» و «انجام دادم» را در فارسی و عربی مقایسه کند.
4- جمله های سادهٔ دارای «فعل ماضی معادل اول شخص مفرد فارسی» را از عربی به فارسی ترجمه کند.
5- جمله های سادهٔ دارای «فعل ماضی معادل دوم شخص مفرد فارسی» را از عربی به فارسی ترجمه کند.
6- مکالمه ای ساده در حدّ کاربرد چند کلمهٔ استفهامی را انجام دهد.

تحلیل درس
اگرچه این درس با یک متن شروع شده، ولی علاوه بر تقویت مهارت ترجمه، هم زمان هدف دیگری را نیز تعقیب می کند که آموزش مکالمه است. گفت و گو در بازار بزرگ نجف (سوقُ النجفِ الکبیرُ) انجام می شود. کلمات پرکاربرد در بازار ، در متن گنجانده شده است. پس از پایان مکالمه، دو جملهٔ مصوّر برای آموزش فعل ماضی معادل اول و دوم شخص مفرد فارسی طرّاحی شده است. هرچند در متن درس نیز عملا این هدف گنجانده شده است.



پیام نسیم مرجع بررسی کتب نونگاشت عربی

تمرین اوّل: توانایی تشخیص فعل ماضی در جمله های کوتاه و ساده و ترجمهٔ آنها از عربی به فارسی.
تمرین دوم: توانایی تشخیص فعل مناسب در جملهٔ عربی با توجّه با قرائن.
تمرین سوم: تقویت ذخیرهٔ واژگانی دانش آموز به وسیلهٔ حلّ جدول کلمات متقاطع دارای رمز «طَلَبُ الِعلمِ فریضةٌ.» که سخنی از پیامبر اسلام صلى الله علیه وسلم است.
در هر سه تمرین، تکرار کلمات مهم دروس قبل از اهداف است. به ویژه در تمرین سوم برخی واژه ها که در دروس قبل کمتر تکرار شده تحت پوشش قرار گرفته اند.

پیام نسیم مرجع بررسی کتب نونگاشت عربی
کلمات متضاد و مترادف نیز در قالب یک تمرین مکمل آورده شده است.

پیام نسیم مرجع بررسی کتب نونگاشت عربی
و هم چنین کلیه جمع های مکسری که تاکنون خوانده اند.

دانش افزایی برای دبیر (نه برای دانش آموز)
1- «أخَذَ» سه معنا دارد: گرفت، برداشت و بُرد؛ مثال:
خُذنی مَعَكَ: مرا با خودت ببر. خُذْ بِیَدی: دستم را بگیر. خُذ حَقیبَتَكَ: کیفت را بردار.
2- اِشتَرَی: «خرید» در مقابل «باعَ: فروخت» است. مصدر آن «اِشتِراء» است که اغلب «شِراء» جایگزین آن می شود.
3- «سِروال» معرّب کلمهٔ فارسی «شَلوار» است. «بَنْطَلون» نیز به معنای «شلوار» است که مُعَرّب ایتالیایی است؛ امّا از آنجا که «سِروال» ریشهٔ قرآنی دارد؛ ترجیح داده شد واژهٔ «سِروال» بیاید. البته در قرآن سَرابیل آمده که جمع کلمه سِربال است.
4- جمع «سُوق» ، «أسواق» است ؛ امّا «سَوق» به معنای «راندن» و «رانندگی کردن» است.
کلمهٔ سُوق sooq به معنای بازار را برخی اشتباهاً سَوق sawq تلفّظ می کنند.
5- کلمهٔ «عَباءَة» در محاورات «عَبایة» تلفّظ می گردد.
6- «عَلَم» و «رایة» مترادف اند.
7- جمع «فُستان» ، «فَساتین» است و معرّب فارسی است.
8- جمع «قَمیص» ، «قُمْصان» یا «أقْمِصَة» است.
9- مَلاِبس» و «ثِیاب» مترادف اند. «مَلاِبس» جمع «مَلبَس» است.



پیام نسیم مرجع بررسی کتب نونگاشت عربی

                


برای دانلود پاورپویینت گویای پیام نسیم درس پنجم از عربی هفتم، لینک زیر را کلیک کنید  و پس از دانلود آن را به وسیله برنامه Winrar از حالت زیپ خارج کنید. ضمنا از آفیس 2013 یا لااقل از 2010 استفاده کنید. با 2007 درست کار نمی کند.

دانلود پاورپویینت گویای پیام نسیم درس پنجم از عربی هشتم سال93


اگر فونتها را قبلا نصب نکرده اید و فونتها به هم ریختگی دارد ، حتما از لینک زیر دو فونت B Titr  و Adobe Arabic را دانلود و نصب نمایید.
دانلود دو فونت بی تیتر و ادوبی عربیک که در این برنامه استفاده شده اند.


                


دانلود فایل پی دی اف تشریح روش تدریس واژه پژوهی


دانلود فایل پی دی اف مقایسه و تطبیق روش های تدریس افعال در کتب جدید



دانلود دو فیلم کوتاه از روش واژه پژوهی به عنوان نمونه کار  که اولی جمله سازی زیبا توسط دانش آموزان کلاس هشتم و دومی بررسی افعال توسط دانش آموزان است.


دانلود فیلم فعالیت درس پژوهی دانش آموزان هفتم دبیرستان شهید دتغیب فسا  

برای دریافت کلیپ های آموزشی جدید و مباحث درسی ،  حتما وارد کانال پیام نسیم شوید.
آدرس کانال تلگرام پیام نسیم
https://telegram.me/payamenasim


*****************

استفاده از مطالب این پست در وبلاگ ها آزاد است به شرط این که لینک ها قرار داده نشود و بخش ابتدایی مطلب آورده شود و ادامه را به پیام نسیم لینک دهند.
استفاده غیر از این شکل ، یا قرار دادن لینک دانلود در وبلاگ ها ، شرعا و قانونا به عهده سرورانی که استفاده می کنند.





پیام نسیم مرجع بررسی کتب نونگاشت عربی

پیام نسیم مرجع بررسی کتب نونگاشت عربی


پیام نسیم مرجع بررسی کتب نونگاشت عربی



طبقه بندی: عربی هفتم 94،
برچسب ها: پاورپویینت گویا، روش تدریس، تحلیل درس، عربی هفتم، واژه پژ<هی، کلیپ آموزشی،
[ یکشنبه 13 دی 1394 ] [ 06:16 ب.ظ ] [ حجت الله عباسی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

هدف ازایجاد این وبلاگ تعامل باهمکاران محترم درتدریس درس عربی ودینی راهنمایی ونیزکندوکاوی درموسیقی وادبیات فاخراست.نام وبلاگ به خودی خودگویای هدف اخیراست.ضمنابرای حفظ دوستی ها قرارداریم واردبحث سیاست نشویم.اكثراوقات باید باوبلاگ باشم ولازم میدونم ازخانم مهربانم كه مشكلات راباصبوری تحمل میكنه تشكركنم.یاحق
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

کتاب کار پیام آسمان نهم

دریافت کد ابزار آنلاین