تبلیغات
پیام نسیم
پیام نسیم
حضرت حافظ: قرار و خواب ز حافظ طمع مدار ای دوست / قرار چیست صبوری کدام و خواب کجا 
قالب وبلاگ
صفحات جانبی
به نام خدا
قرار دادن لینک دانلود یا پاورپویینت در کانال ها ، گروه ها و در وبلاگ ها ، هیچ مجوزی ندارد و شرعا و قانونا به عهده سرورانی که استفاده می کنند.
http://s7.picofile.com/file/8237020734/Darse8_Arabi8_941.jpg

درس هشتم آخرین درسی است که افعال جدید در آن تدریس می شود و در درس 9 دوره می شود و پرونده آموزش افعال بسته می شود ولی تمرین و تکرار آن همچنان در درس ها و سال بعد هم ادامه دارد.
این روزها بشدت با کمبود وقت مواجه هستم و به همین خاطر کارها با تأخیر مواجه شده است چون علاوه بر کارهای مدرسه و گروه های مجازی ، کارهایی نیز مربوط به پایگاه است که باید پیگیری شود.

توضیح: در هرکدام از پاورپویینت های پیام نسیم
، چند تصویر از شهرها و روستاها و کلاس های درس همکاران قرار داده ام بابت آشنایی بیشتر با مناطق ایران و نیز تشکر از تلاش همکاران کوشا

ادامه مطلب یا همین جا را کلیک کنید.

http://s6.picofile.com/file/8237020792/Darse8_Arabi8_942.jpg

بررسی درس هشتم
دانش آموز در پایان این بخش باید بتواند علاوه بر فهم کلمات جدید و خواندن و ترجمه درس ، معادل فعل مضارع سوم شخص جمع (للغائبینَ، للغائبات، للغائبَینِ و للغائبتَینِ) را در عربی بشناسد و آن را در جمله با توجّه به قرائن ، درست ترجمه کند و در حدّ گفت و گوی موجود در تمرینات به پرسش های دوستش به زبان عربی پاسخ دهد، همچنین از دوستش به زبان عربی سؤال کند.

فرآیند آموزش:

http://s6.picofile.com/file/8237020842/Darse8_Arabi8_943.jpg
متن درس داستان زیبایی است. همانند متن درس قبل در دل داستان گفت و گوهایی ردّ و بدل می گردد که می توان در اینجا نیز در مکالمه از آنها استفاده کرد.
معمولاً داستان به نقل از بلدرچین نقل می شود. «سَلوَی» واحد آن «سَلواة» واژه ای کم کاربرد است و اغلب دانش آموزان بلدرچین را نمی شناسند ولی گنجشک شناخته شده است.
شاید گفته شود گنجشک بالای درخت لانه می کند نه در میان مزرعه. امّا گنجشک انواع مختلفی دارد که شیوه های مختلفی برای زندگی دارند و اصولاً در داستان تخیّلی که حیوانات و پرندگان سخن می گویند نباید متّه به خشخاش نهاد.
متن داستان به گونه ای است که شاید هیچ داستان دیگری چنین قابلیّتی برای آموزش ساختار فعل مضارع سوم شخص جمع (للغائبینَ، للغائبات، للغائبَینِ و للغائبتَینِ) را نداشته باشد. گفت و گوهای به کار رفته به اندازۀ کافی دارای صیغه های معادل سوم شخص جمع است.

آموزش قواعد:

http://s6.picofile.com/file/8237020868/Darse8_Arabi8_944.jpg
معلّم همچنان با روش اکتشافی تلاش می کند تا دانش آموز خودش بتواند نکات درس را کشف کند. نقش معلّم در اینجا نقش راهنما و اصلاح کننده است و برای تسهیل در این کار ، چند فعل در بخش المعجم قرار داده شده است تا دانش آموزان با روش واژه پژوهی به شناخت آن پی ببرند و سپس در کلاس به صورت شفاهی به ساخت و مقایسه انواع دیگر آن بپردازند.

روش واژه پژوهی را از دست ندهید.

بدانیم
در جدول درس هشتم در کنار فعل مضارع فعل ماضی نیز برای تثبیت آموخته ها و برای یادآوری تکرار شده است. توجّه به حرف رنگی در یادگیری فعل ماضی و مضارع نقش ارزنده ای دارد.

فنّ ترجمه
صیغۀ للمخاطبَین و للمخاطبتَینِ و صیغۀ للغائبتَینِ مانند هم هستند. در این بخش از درس نحوۀ تشخیص این دو فعل از همدیگر توضیح داده شده است.

اَلتّمارین

http://s6.picofile.com/file/8237020884/Darse8_Arabi8_945.jpg

در تمرینات به چند نکته توجه داریم:
1- حل تمرین صرفا در کلاس به عهده دانش آموزان است و دبیر فقط نقش راهنما و هادی را دارد.
2- هدف تشخیص و ترجمه فعل است نه ساختن فعل و تبدیل آنها به یکدیگر
3- از دادن سؤالاتی مانند تمرین دوم در امتحان خودداری می کنیم چون دو کار از دانش آموز خواسته می شود و معمولا در امتحان یکی از آنها فراموش می شود ولی در کتاب و کلاس ایراد ندارد چون در حضور جمع ، تمرین حل می شود و بیم فراموشی نیست.
4- تمرین ها نیز باید توسط معلم یا با فایل صوتی و سپس توسط دانش آموز ، روخوانی شود چون صحیح خوانی نیز از اهداف آموزشی است.

نور السماء:
آیات برگزیده دقیقاً مطابق با واژگان و ساختار خوانده شده است. دانش آموز با ترجمۀ آیات قرآن احساس شادی و اعتماد می کند. او به تدریج حس می کند با خواندن درس عربی می تواند با قرآن و متون دینی انس بگیرد.

دانش افزایی برای دبیر (نه برای دانش آموز)
1- جمع «عُشّ» می شود: أعشاش؛ امّا وزن های غیر معروف عُشوش، عِشاش و عِشَشَة نیز به کار رفته است. اگر لانۀ پرندگان در کوه، شکاف دیوار و مانند آن باشد؛ وَکْر و وَکْن و اگر در میان زمین باشد أُفـحوص و أُدحـیّ نامیده می شود.
2- «فَرْخ» و «صوص» جمع آن «صیصان» مترادف اند. جمع فَرخ غیر از فِراخ به صورت أفراخ، أفرُخ و فُروخ نیز به کار رفته است.
3- «قَمْح»، «حِنطَة» و «بُرّ» مترادف اند.
4- «نَهار» به معنای «روز هنگام» است امّا «یَوم» مطلق روز است؛ مانند: یومُ السَّبت.
کلمۀ «ناهار» ربطی به «نَهار» ندارد و فارسی است و نباید بدون الف نوشته شود.
5- جمع «مائِدَة» می شود «مَوائِـد». مائدة به معنای سفره ای است که غذا رویش وجود دارد. امّا «سُفرَة» شاید غذا رویش نباشد.


http://s6.picofile.com/file/8237020934/Darse8_Arabi8_947.jpg
در این پاورپویینت ، برای تمرین بیشتر ، چند نمونه تمرین اضافه آورده شده است که درخواست همکاران در یک نظرسنجی در گروه واتساپ بوده است.
این تمرین ها از کتاب پیام نسیم گرفته شده است و در عین سادگی ، دقیقا همسو با اهداف کتاب است.


                

لینک های دانلود
اگر فونتها را قبلا نصب نکرده اید و فونتها به هم ریختگی دارد ، حتما از لینک زیر دو فونت B Titr  و Adobe Arabic را دانلود و نصب نمایید.
دانلود دو فونت بی تیتر و ادوبی عربیک که در این برنامه استفاده شده اند.


برای دانلود پاورپویینت گویای پیام نسیم درس هفتم از عربی هفتم ، لینک زیر را کلیک کنید  و پس از دانلود آن را به وسیله برنامه Winrar از حالت زیپ خارج کنید. ضمنا از آفیس 2013 یا لااقل از 2010 استفاده کنید. با 2007 درست کار نمی کند.

دانلود پاورپویینت گویای پیام نسیم درس پنجم از عربی هشتم سال93




                

کلیه پاورپویینت ها و مطالبی که در باره عربی هفتم و هشتم و نهم تهیه شده در لینک های زیر موجود است:
عربی هفتم
 http://file.mihanblog.com//public/user_data/user_files/175/524603/Link/LArabi7.jpg

عربی هشتم



عربی نهم



  


برای دریافت کلیپ های آموزشی جدید و مباحث درسی ،  حتما وارد کانال پیام نسیم شوید. برای داشتن برنامه تلگرام حتما نیاز به گوشی پیشرفته نیست می توانید تلگرام را بر روی لپ تاپ یا کامپیوترتان هم نصب کنید.

آدرس کانال تلگرام پیام نسیم
https://telegram.me/payamenasim
http://s6.picofile.com/file/8237020900/Darse8_Arabi8_946.jpg

اگر بر روی لپ تاپ یا کامپیوترتان ، تلگرام را نصب کرده اید برای ورود به کانال پیام نسیم بر روی تصویر بالا کلیک کنید.

*****************

استفاده از مطالب این پست در وبلاگ ها آزاد است به شرط این که لینک ها قرار داده نشود و بخش ابتدایی مطلب آورده شود و ادامه را به پیام نسیم لینک دهند.
استفاده غیر از این شکل ، یا قرار دادن لینک دانلود یا پاورپویینت در کانال ها و گروه ها و در وبلاگ ها ، شرعا و قانونا به عهده سرورانی که استفاده می کنند.



http://s7.picofile.com/file/8237020950/Darse8_Arabi8_948.jpg



طبقه بندی: عربی هشتم 94،
برچسب ها: پاورپویینت گویا، عربی هشتم، درس هشتم، 94، روش تدریس،
[ پنجشنبه 15 بهمن 1394 ] [ 04:08 ب.ظ ] [ حجت الله عباسی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

هدف ازایجاد این وبلاگ تعامل باهمکاران محترم درتدریس درس عربی ودینی راهنمایی ونیزکندوکاوی درموسیقی وادبیات فاخراست.نام وبلاگ به خودی خودگویای هدف اخیراست.ضمنابرای حفظ دوستی ها قرارداریم واردبحث سیاست نشویم.اكثراوقات باید باوبلاگ باشم ولازم میدونم ازخانم مهربانم كه مشكلات راباصبوری تحمل میكنه تشكركنم.یاحق
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

کتاب کار پیام آسمان نهم

دریافت کد ابزار آنلاین