تبلیغات
پیام نسیم
پیام نسیم
حضرت حافظ: قرار و خواب ز حافظ طمع مدار ای دوست / قرار چیست صبوری کدام و خواب کجا 
قالب وبلاگ
صفحات جانبی
به نام خدا
http://s6.picofile.com/file/8247505492/Darse10_Arabi8_941.jpg
در این پست آخرین پاورپویینت درس عربی هشتم از سری پاورپویینت های گویای پیام نسیم و نیز یک نمونه سؤال نوبت دوم از عربی هشتم را به همکاران گرانقدر و دانش آموزان عزیز تقدیم می کنم.
سرکار خانم پارسائیان سرگروه محترم استان البرز با حسن سلیقه ، زحمت طراحی گرافیکی این پاورپویینت را کشیده اند و حیفم آمد جز صفحاتی که خودم به آن افزوده ام بقیه را تغییر دهم. از ایشان بخاطر زحمات بسیار زیادشان تشکر و قدردانی می کنم.

در هرکدام از پاورپویینت ها نامی از همکارانی که فعالیت خوبی داشته اند آورده شد و البته به این معنی نیست که دیگران فعالیتی نداشته اند بلکه هرکدام از همکاران از کلاس یا شهرشان تصویری فرستادند در پاورپویینت ها استفاده شد.

ادامه مطلب یا همین جا را کلیک کنید.

مهمترین هدف این درس:
عددهای ترتیبی یکم تا دوازدهم را از عربی به فارسی ترجمه کند. (تشخیص کاربرد مذکّر و مؤنّث مخصوصاً در أوَّل و أولی از اهداف کتاب نیست.)

فرآیند آموزش:
متن درس گفت و گویی میان معلّم و دانش آموزان در کلاس است. در این گفت و گو چندین حکمت ارزشمند که در پایۀ هفتم آمده بود تکرار شده است. این تکرار به تثبیت آموخته ها و تبدیل به ملکۀ ذهن شدن کمک می کند. از طرفی انتهای کتاب درسی می باشد و خوب است متن درس پایانی ساده باشد.

بدانیم:

http://s6.picofile.com/file/8247506792/Darse10_Arabi8_943.jpg
در اینجا عددهای ترتیبی یکم تا دوازدهم آموزش داده شده است. دانش آموز قبلاً هشت مورد از عددهای ترتیبی را در درس های دیگر مشاهده کرده است. در این درس چهار عدد ترتیبی دیگر را نیز می آموزد. پس زمان مناسبی است که در این درس عددهای ترتیبی یکم تا دوازدهم را با هم ببیند.
همکاران توجّه داشته باشند که در اینجا هدف این نیست که چنین سؤالی طرح شود.
در جای خالی کلمۀ مناسبی بنویسید.
جاءَت الفائزةُ ... لأخـذِ الجائزةِ.    الأوَّلُ      الأُولـی

دو  نکته:
1- عددهای ترتیبی به عنوان صفت به کار برده می شوند مثال الصَّفُّ الثامِنُ / الإمامُ الثالثُ و ...
2- در بیم عددهای اصلی عدد 2 و 3 نیز به عنوان صفت به کار می روند و البته نیازی به آوردن آنها نیست چون 1 و 2 در خود اسم مفرد و مثنی وجود دارند
طالب یعنی (طالب واحد) شجرة یعنی (شجرة واحدة) طالبانِ یعنی (طالبان اثنان) شجرتان یعنی (شجرتان اثنان)

   

التَّمارین

http://s7.picofile.com/file/8247506834/Darse10_Arabi8_944.jpg
برای اینکه دانش آموز مبحث عددهای ترتیبی را خوب یاد بگیرد پس از طرح آن ، دو مجموعه تـمرین طرّاحی شده است. در تـمرین اوّل سؤال دو گزینه ای و در تـمرین دوم سؤال ترجمه ای مصوّر نوشته شده است. با حلّ این دو مجموعه تـمرینات عددهای ترتیبی ملکۀ ذهن دانش آموز می گردد.
قرائت، ترجمه و حلّ تـمرینات در کلّ کتاب بر عهدۀ دانش آموز است و معلم فقط راهنما و مصحّح است.

http://s6.picofile.com/file/8247506850/Darse10_Arabi8_945.jpg
تـمرین اوّل تا سوم:
هدف تقویت کاربرد واژگان است. و در تمرین اول باید هنگام حل شدن ترجمه نیز بشود.
تـمرین چهارم:
این تـمرین پیوندی هنرمندانه میان ادبیّات فارسی و عربی برقرار می کند. امّا همین تـمرین بسیار زیبا می توان به تـمرین و سؤالی منفور دانش آموزان تبدیل شود و این در صورتی است که سؤالات عجیب به تقلید از قرابت معنایی در کنکور طرّاحی گردد. کاری که مؤسّسات خصوصی برای اینکه بازارشان گرم شود انجام می دهند و طرّاحان سؤالات غیر استاندارد نیز به آتش آن دامن می زنند.
تـمرین پنجم:
فقط تمرین اعداد است نه ساعت شماری. هدف تمهید برای ورود به بحث «ساعت شماری» است که در آینده تدریس خواهد شد. در اینجا دانش آموز فقط ساعت کامل را می خواند نه «مانده» و «گذشته» را. به عبارت دیگر الخامسة إلّا رُبعاً و الخامسة و الربع و موارد مشابه جزء اهداف آموزشی کتاب نیست نباید هیچ اشاره ای به آن کرد و در سال بعد آموزش داده می شود.
تـمرین ششم:
هدف تـمرین پنجم و ششم از نظر ساختاری یکی است؛ امّا در تـمرین پنجم ساعت شماری مطرح است و در تـمرین ششم اطّلاعات عمومی در بارۀ مراقد ائـمّـۀ اطهار: نیز داده شده است. این تـمرین پیوندی میان درس دینی و عربی است. همان کاری که در تـمرین چهارم صورت گرفت و پیوند میان ادبیّات فارسی و عربی صورت گرفت.

http://s7.picofile.com/file/8247506868/Darse10_Arabi8_947.jpg
تـمرین هفتم:
هدف این تـمرین با تـمرین چهارم یکی است. لازم است نقش زبان عربی را در فهم بهتر زبان فارسی به بهانۀ این تـمرین گوشزد کنیم و اشاره ای به ملمّعات شعرای بزرگ ایران مانند سعدی، حافظ و مولوی داشته باشیم.
http://s6.picofile.com/file/8247506884/Darse10_Arabi8_946.jpg

دانش افزایی برای دبیر ( نه برای دانش آموز)
1- «تَـمْر» و «رُطَب» هر دو به معنای «خرما» هستند. در زبان عربی خرما انواع مختلفی دارد که در کشورهای مختلف نام های گوناگون دارد.
2- جزء اوّل و دوم «حادیَ عَشَرَ»، «حادیَةَ عَشرَةَ»، «ثانیَ عَشَرَ» و «ثانیةَ عَشرَةَ» مبنی بر فتح هستند.
3- «مَـلَـأَ» یعنی «پُر کرد» و «اِمتَـلَـأَ» یعنی «پُر شد»
4- در برخی نسخه های دیوان حافظ «لیست دموع عینی هذا لنا العلامه» به کار رفته است که ایراد دارد و هذا غلط است و هذی درست است. حرف «هٰـ» در «هٰذه» و «هٰذی» و موارد مشابه حرف تنبیه است. «ذِه» و «ذی» به معنای «این» اسم اشاره به مؤنّث هستند. «تا» نیز به همین معناست. در اصل«هاتان» مثنّای همین «هاتا» است.
5- «هَجر» در زبان فارسی به صورت «هِجر» به کار می رود.
6- ساعت شماری در عربی فصیح با عددهای ترتیبی است؛ ولی در عربی عامیانه چنین نیست؛ مثال: «الخامِسَـةُ و النِّصفُ» در زبان عامیانه می شود «خَمسَه وْ نُـص»
http://s7.picofile.com/file/8247506784/Darse10_Arabi8_942.jpg


                       

                   
لینک های دانلود
اگر فونتها را قبلا نصب نکرده اید و فونت ها به هم ریختگی دارد ، حتما از لینک زیر دو فونت B Titr  وAdobe Arabic را دانلود و نصب نمایید.
دانلود دو فونت بی تیتر و ادوبی عربیک که در این برنامه استفاده شده اند.


برای دانلود پاورپویینت گویای پیام نسیم درس دهم از عربی هشتم ، لینک زیر را کلیک کنید  و پس از دانلود آن را به وسیله برنامه Winrar از حالت زیپ خارج کنید. ضمنا از آفیس 2013 یا لااقل از 2010 استفاده کنید. با 2007 درست کار نمی کند.
دانلود پاورپویینت گویای پیام نسیم درس پنجم از عربی هشتم سال93



برای دانلود نمونه سؤال نوبت دوم عربی هشتم ، لینک زیر را کلیک کنید.

                   

کلیه پاورپویینت ها و مطالبی که در باره عربی هفتم و هشتم و نهم تهیه شده در لینک های زیر موجود است:
عربی هفتم
 http://file.mihanblog.com//public/user_data/user_files/175/524603/Link/LArabi7.jpg

عربی هشتم



عربی نهم



   
برای دریافت کلیپ های آموزشی جدید و مباحث درسی ،  حتما وارد کانال پیام نسیم شوید. برای داشتن برنامه تلگرام حتما نیاز به گوشی پیشرفته نیست می توانید تلگرام را بر روی لپ تاپ یا کامپیوترتان هم نصب کنید.

آدرس کانال تلگرام پیام نسیم
https://telegram.me/payamenasim
http://barato.ir/wp-content/uploads/Telegram-0.png?9def89
اگر بر روی لپ تاپ یا کامپیوترتان ، تلگرام را نصب کرده اید برای ورود به کانال پیام نسیم بر روی تصویر بالا کلیک کنید.

*****************

استفاده از مطالب این پست در وبلاگ ها آزاد است به شرط این که لینک ها قرار داده نشود و بخش ابتدایی مطلب آورده شود و ادامه را به پیام نسیم لینک دهند.
استفاده غیر از این شکل ، یا قرار دادن لینک دانلود یا پاورپویینت در کانال ها و گروه ها و در وبلاگ ها ، شرعا و قانونا به عهده سرورانی که استفاده می کنند.

http://s6.picofile.com/file/8247506876/Darse10_Arabi8_948.jpg



طبقه بندی: عربی هشتم 94،
برچسب ها: عربی هشتم، پاورپویینت گویای درس دهم، بررسی و تحلیل، روش تدریس، نمونه سؤال نوبت دوم،
[ شنبه 28 فروردین 1395 ] [ 11:50 ب.ظ ] [ حجت الله عباسی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

هدف ازایجاد این وبلاگ تعامل باهمکاران محترم درتدریس درس عربی ودینی راهنمایی ونیزکندوکاوی درموسیقی وادبیات فاخراست.نام وبلاگ به خودی خودگویای هدف اخیراست.ضمنابرای حفظ دوستی ها قرارداریم واردبحث سیاست نشویم.اكثراوقات باید باوبلاگ باشم ولازم میدونم ازخانم مهربانم كه مشكلات راباصبوری تحمل میكنه تشكركنم.یاحق
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

کتاب کار پیام آسمان نهم

دریافت کد ابزار آنلاین